Stångåstaden topp 5 bland landets mest attraktiva arbetsplatser

Linköpings största bostadsbolag Stångåstaden är den femte mest attraktiva arbetsplatsen i landet bland medelstora bolag. Det stod klart när Great Place to Work idag offentliggjorde sin lista över Sveriges bästa arbetsplatser.

Great Place To Work gör sin ranking dels genom medarbetarundersökningar och dels genom att titta på hur företag motiverar, inspirerar och tar hand om sina anställda. Stångåstaden jämförs med övriga medelstora företag i landet. Stångåstaden har i år klättrat tre placeringar på listan från en åttondeplats till en femteplats.

-          Det är oerhört glädjande att våra medarbetare återigen ger oss ett gott betyg. 2020 har varit ett utmanande år. Vi genomförde en organisationsförändring som innebar nya arbetssätt och våra medarbetare har under året fått ställa om och till stor del arbeta på distans. Tack vare vår starka arbetsplatskultur så har vi hittat nya sätt att möta både varandra och våra kunder, så att vi trots rådande pandemi kan fortsätta erbjuda kunderna en bra och professionell service, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Bakom det höga engagemanget ligger många års arbete med värderingar, kultur och medarbetarinflytande.

-          Arbetsplatskulturen förändras i takt med de individer som arbetar med oss. Jag tror att den viktigaste faktorn bakom det höga engagemanget i vår organisation är att vi arbetar systematiskt och transparent för att tillsammans över tid stärka och utveckla vår arbetsplatskultur, säger Malin Wettre HR-chef på Stångåstaden.

Bakom kulisserna på Stångåstaden

På sajten ”Livet på Stångis”, berättar våra medarbetare själva om hur vardagen ser ut på Stångåstaden. Syftet med sajten är att ge potentiella och nya medarbetare en levande bild av hur det är att arbeta hos oss och visa upp hur vi är som arbetsgivare. Kolla in sajten här: livet.stangastaden.se

Byggagendan med 17 förslag för ökat byggande7.7.2021 09:58:48 CEST | Blogginlägg

Bostadsbristen är fortfarande ett stort problem. Det är inte bara ett storstadsfenomen utan finns i väldigt många av landets kommuner. Bostäder är en grundförutsättning för att städer ska kunna växa, attrahera nya invånare, klara kompetensförsörjningen och skapa tillväxt. Vi står inför en mängd utmaningar i branschen. Vi behöver bygga mer för att klara bostadsförsörjningen och samtidigt hantera kostnadsutvecklingen, snabba upp processerna kring byggande och bidra till klimatomställningen.

Fler kan ladda elbilen med nya laddkluster14.6.2021 12:29:00 CEST | Pressmeddelande

En ökad efterfrågan på parkeringsplatser med laddmöjlighet tillsammans med en önskan om att gynna ett hållbart resande, har gjort att Stångåstaden tillsammans med Tekniska verken har skapat två så kallade laddkluster i Linköping. Att bygga laddkluster, med flera laddplatser samlade på ett och samma ställe, är en del i en ny strategi för att kunna erbjuda framför allt Stångåstadens hyresgäster utökade möjligheter att ladda sina elbilar. Visar sig satsningen framgångsrik kan Linköping få fler laddkluster framöver.

Digital verksamhetsberättelse berättar om Stångåstadens satsningar för ett mer hållbart Linköping17.5.2021 14:52:02 CEST | Nyheter

Stångåstadens uppdrag är att utveckla Linköping och göra staden ännu bättre att bo och leva i. Det görs till exempel genom att med omtanke fortsätta bygga bort bostadsbristen och säkerställa bra, sunda och trygga hem till en femtedel av Linköpings invånare. I Stångåstadens digitala verksamhetsberättelse, som innehåller både års- och hållbarhetsredovisning kan du läsa mer om bolagets bidrag till ett mer hållbart Linköping.