Stångåstadens agerande i samband med händelsen på Ådalagatan får bra betyg av kunderna

I samband med årsdagen av sprängningen på Ådalagatan i Linköping så har bostadsbolaget Stångåstaden genomfört telefonintervjuer med de kunder som evakuerades, för att få deras syn på agerandet i samband med händelsen. Totalt tillfrågades drygt hundra av Stångåstadens kunder i området där 78% tog sig tid att svara. I undersökningen anger hela 94% att Stångåstaden hanterade krisen bra.

Över 90% är nöjda med bemötandet och kommunikationen även den svåra evakueringsfrågan tycker 88% hanterades på bästa möjliga sätt under rådande omständigheter. Förtroendet för Stångåstaden har också ökat rejält genom krishanteringen.

- Händelsen på Ådalagatan var extraordinär har inte lämnat någon oberörd. Våra kunder har varit allra viktigast för oss i hanteringen av explosionen på Ådalagatan. Vi är väldigt glada över det fina omdöme som vi har fått och kundernas feedback ger oss värdefull input till vårt interna utvecklingsarbete kring vår framtida krishantering och beredskap, säger Fredrik Törnqvist, VD på Stångåstaden.

Gällande Stångåstadens kommunikation under krisen så upplevde majoriteten av kunderna att de var välinformerade både samma dag som sprängningen men också över tid.

- Vi har fått många frågor om hur vi hanterade krisen och även många positiva omdömen. Med lite distans har vi tyckt att det är väldigt viktigt att få de boendes perspektiv på händelsen för att lära oss vad vi kan göra bättre. En viktig lärdom kring krishantering är att man måste öva och ha en systematik för att vara förberedd. Det som inte fungerar till vardags kommer definitivt inte att fungera i en kris, säger Heidi Berger marknadschef på Stångåstaden.

Resultat från undersökningen i korthet:

Leverantör av kundundersökningen är Origo Group.

För mer information, kontakta gärna:
Fredrik Törnqvist, VD Stångåstaden, telefon 072 574 96 60
Heidi Berger, Marknadschef Stångåstaden, telefon 072 254 30 52

Vi ger inte upp – alla är värda en trygg uppväxt!2.9.2020 12:18:32 CESTBlogginlägg

Vi ser en oroande utveckling i samhället med ökat våld och kriminalitet som kryper ner i åldrarna. Det påverkar givetvis ett stort bostadsbolag som Stångåstaden. Den här veckan har Expressens fokus på frågan med satsningen Fem dagar om framtiden – så blir samhället efter corona. Idag hade jag förmånen att få vara med på ett seminarium med min kollega i Botkyrkabyggen Chris Österlund och justitieminister Morgan Johansson där vi bland annat pratade om vad vi som bostadsbolag gör.

Kombohus – ett billigare sätt att bygga18.6.2020 07:53:32 CESTBlogginlägg

Är det ett systemskifte på gång i byggbranschen? Kan vi bygga hus på samma sätt som man bygger bilar, där kunden kan göra en mängd tillval utifrån en given plattform. Många i byggbranschen har testat och tror mycket på en ökad grad av industrialisering i byggprocessen, så att vi kan upprepa saker och därmed hålla nere kostnaderna. Här är Kombohus ett alternativ, upphandlade hus som är flexibla som ett legosystem med stor variation i höjd, bredd, färg och form till en förutbestämd kostnad. I mitt blogginlägg reflekterar jag över hur vi bygger våra fastigheter.