Stångåstadens nya hyror klara

Stångåstaden och Hyresgästföreningen har kommit överens om nya hyror för 2020. Överenskommelsen innebär en höjning av hyrorna med 2,25 procent som gäller från den 1 mars.

Den allmänna kostnadsutvecklingen är fortsatt hög vilket påverkar Stångåstadens verksamhet. Byggkostnaderna har ökat långt mer än inflationen på senare år och det påverkar även kostnader för löpande underhållsåtgärder, upphandlade tjänster, vattenskador och reparationer. Även prishöjningar för exempelvis värme och sophantering gör att Stångåstadens kostnader ökar.

Efter en period av förhandlingar mellan Stångåstaden och Hyresgästföreningen gick ärendet vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK), en nationell kommitté som prövar tvister i samband med hyresförhandlingar. HMK tog beslut om nivå för höjningen och de nya hyrorna gäller från och med den 1 mars 2020.

För ytterligare information kontakta gärna:

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, tel. 072-574 96 60

Benny Andersson, förhandlare Hyresgästföreningen, tel. 070-891 56 45

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för hyresgäster. Organisationens grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till en rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Organisationen är partipolitiskt obunden.

AB Stångåstaden är det kommunägda bostadsföretaget i Linköping. Koncernen äger och förvaltar ca 18 300 lägenheter, varav ca 4 200 är studentbostäder som ägs och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Därutöver finns ca 100 bostäder av speciell kulturhistorisk karaktär i dotterbolaget Kulturfastigheter AB. Utbudet av bostäder är varierat, från lägenheter i sekelskifteshus till det senaste inom nyproduktion. AB Stångåstaden har ambitionen att bli det självklara valet för alla som vill bygga sin livsmiljö i Linköping.

Kombohus – ett billigare sätt att bygga18.6.2020 07:53:32 CESTBlogginlägg

Är det ett systemskifte på gång i byggbranschen? Kan vi bygga hus på samma sätt som man bygger bilar, där kunden kan göra en mängd tillval utifrån en given plattform. Många i byggbranschen har testat och tror mycket på en ökad grad av industrialisering i byggprocessen, så att vi kan upprepa saker och därmed hålla nere kostnaderna. Här är Kombohus ett alternativ, upphandlade hus som är flexibla som ett legosystem med stor variation i höjd, bredd, färg och form till en förutbestämd kostnad. I mitt blogginlägg reflekterar jag över hur vi bygger våra fastigheter.