Stångåstadens nya hyror klara

Stångåstaden och Hyresgästföreningen har kommit överens om nya hyror för 2021. Överenskommelsen innebär en höjning av hyrorna med 0,87 procent och gäller från den 1 april.

Överenskommelsen ger en hyreshöjning med 52 kronor för den som har en hyra på 6 000 kronor i månaden. Överenskommelsen innebär också att ingen hyresgäst behöver betala någon retroaktiv hyra.

-          Det här ett speciellt år då vi behöver ta hänsyn till situationen i samhället. Vi har kommit överens om en hyreshöjning som ligger i nivå med övriga aktörer i Linköping. Det är en lägre hyreshöjning än vi haft de senaste åren och höjningen kommer inte förrän 1 april, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

-          Många hyresgäster har det kämpigt nu under pandemin, vilket parterna har tagit hänsyn till i förhandlingarna. Höjningen beror på att kostnaderna för hyresvärdar i Linköping ökar, samtidigt som den förhoppningsvis ska vara överkomlig för de allra flesta hyresgäster, säger Benny Andersson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, tel. 072-574 96 60
Benny Andersson, förhandlare Hyresgästföreningen, tel. 070-891 56 45

AB Stångåstaden är det kommunägda bostadsföretaget i Linköping. Koncernen äger och förvaltar ca 18 300 lägenheter, varav ca 4 200 är studentbostäder som ägs och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Därutöver finns ca 100 bostäder av speciell kulturhistorisk karaktär i dotterbolaget Kulturfastigheter AB. Utbudet av bostäder är varierat, från lägenheter i sekelskifteshus till det senaste inom nyproduktion. AB Stångåstaden har ambitionen att bli det självklara valet för alla som vill bygga sin livsmiljö i Linköping.

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för hyresgäster. Organisationens grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till en rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Organisationen är partipolitiskt obunden.

Nu satsar vi i Berga28.4.2021 15:21:35 CEST | Blogginlägg

I dag har vi gått ut med nyheten att vi tillsammans med ICA Fastigheter, HSB Östergötland och Heimstaden inleder ett samarbete för en långsiktig utveckling av Berga centrum i Linköping. Vi är alla etablerade aktörer i området redan idag och i korta drag går samarbetet ut på att vi krokar arm och arbetar tillsammans för att utveckla Berga centrum till ett levande och attraktivt stadsdelscentrum med en mix av handel, bostäder och annan samhällsservice. Det är vår övertygelse att vi gör detta bäst tillsammans och att vi med vår gemensamma kunskap kan åstadkomma en större förändring tillsammans än var och en för sig.