Stångåstadens nya hyror klara

Stångåstaden och Hyresgästföreningen har kommit överens om nya hyror för 2021. Överenskommelsen innebär en höjning av hyrorna med 0,87 procent och gäller från den 1 april.

Överenskommelsen ger en hyreshöjning med 52 kronor för den som har en hyra på 6 000 kronor i månaden. Överenskommelsen innebär också att ingen hyresgäst behöver betala någon retroaktiv hyra.

-          Det här ett speciellt år då vi behöver ta hänsyn till situationen i samhället. Vi har kommit överens om en hyreshöjning som ligger i nivå med övriga aktörer i Linköping. Det är en lägre hyreshöjning än vi haft de senaste åren och höjningen kommer inte förrän 1 april, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

-          Många hyresgäster har det kämpigt nu under pandemin, vilket parterna har tagit hänsyn till i förhandlingarna. Höjningen beror på att kostnaderna för hyresvärdar i Linköping ökar, samtidigt som den förhoppningsvis ska vara överkomlig för de allra flesta hyresgäster, säger Benny Andersson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, tel. 072-574 96 60
Benny Andersson, förhandlare Hyresgästföreningen, tel. 070-891 56 45

AB Stångåstaden är det kommunägda bostadsföretaget i Linköping. Koncernen äger och förvaltar ca 18 300 lägenheter, varav ca 4 200 är studentbostäder som ägs och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Därutöver finns ca 100 bostäder av speciell kulturhistorisk karaktär i dotterbolaget Kulturfastigheter AB. Utbudet av bostäder är varierat, från lägenheter i sekelskifteshus till det senaste inom nyproduktion. AB Stångåstaden har ambitionen att bli det självklara valet för alla som vill bygga sin livsmiljö i Linköping.

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för hyresgäster. Organisationens grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till en rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Organisationen är partipolitiskt obunden.

Investeringsstöd sänker hyran i nybyggda studentbostäder4.2.2021 14:18:39 CETPressmeddelande

Stångåstadens dotterbolag Studentbostäder har precis byggt färdigt 85 studentbostäder i stadsdelen Lambohov i Linköping. De första hyresgästerna flyttade in i mitten av januari, lagom till terminsstart. Nu får de ett glatt besked då det står klart att bygget beviljas statligt investeringsstöd. Stödet innebär att hyran kan sänkas med cirka 700 kronor i månaden med bibehållen lönsamhet.