Stark byggkonjunktur - så mycket ökar nybyggnationen i regionerna

Bostadsbyggandet drar upp bygginvesteringarna i regioner med närhet till Stockholm och i norra Sverige.

Johan Deremar, prognosansvarig, Byggföretagen

- I Södermanland ökar bygginvesteringarna i bostäder med 23 procent under prognosperioden 2020-2022. Motsvarande siffra för Gävleborg är 22 procent och Västmanland 21 procent. Det är möjligt att vi ser början på en större regionförstoring till följd av Corona-pandemin, säger Johan Deremar, prognosansvarig, Byggföretagen.

Även i norra Sverige utvecklas bostadsbyggandet starkt fram till 2022.

- I Norrbotten ökar bygginvesteringarna i bostäder med 22 procent och i Västerbotten med 19 procent. Det kan jämföras med Stockholm som har en ökning på 8 procent, säger Johan Deremar.

Byggföretagens nya konjunkturprognos visar att bygg- och anläggningsbranschens sammanlagda investeringsvolym, som innefattar bostäder, lokaler och anläggningar, ökar från 535 miljarder kronor under 2020 till 571 miljarder kronor 2022. Byggföretagen prognostiserar också att antalet sysselsatta inom bygg- och anläggning ökar med 8 700 personer.

Johan Deremar, prognosansvarig, Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Kunskapsbank ska samla byggbranschen mot oseriösa aktörer9.3.2021 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Idag öppnar en ny Kunskapsbank mot fusk och regelbrott i byggbranschen. I Kunskapsbanken får seriösa aktörer verksamma i den svenska bygg- och anläggningssektorn tillgång till konkreta tips, viktiga verktyg, kunskap och inspiration kring området sund konkurrens. "Kunskap och kompetens är en nyckelfråga i arbetet för en schysst byggbransch fri från fusk. Det är viktigt att alla som verkar i branschen har bra insikt i vilka lagar och regler som gäller samtidigt som de vet hur man på bästa sätt kan använda sig av kontrollverktygen som finns för att styra bort oseriösa aktörer," säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens på Byggföretagen.