Stark byggkonjunktur - så mycket ökar nybyggnationen i regionerna

Bostadsbyggandet drar upp bygginvesteringarna i regioner med närhet till Stockholm och i norra Sverige.

Johan Deremar, prognosansvarig, Byggföretagen

- I Södermanland ökar bygginvesteringarna i bostäder med 23 procent under prognosperioden 2020-2022. Motsvarande siffra för Gävleborg är 22 procent och Västmanland 21 procent. Det är möjligt att vi ser början på en större regionförstoring till följd av Corona-pandemin, säger Johan Deremar, prognosansvarig, Byggföretagen.

Även i norra Sverige utvecklas bostadsbyggandet starkt fram till 2022.

- I Norrbotten ökar bygginvesteringarna i bostäder med 22 procent och i Västerbotten med 19 procent. Det kan jämföras med Stockholm som har en ökning på 8 procent, säger Johan Deremar.

Byggföretagens nya konjunkturprognos visar att bygg- och anläggningsbranschens sammanlagda investeringsvolym, som innefattar bostäder, lokaler och anläggningar, ökar från 535 miljarder kronor under 2020 till 571 miljarder kronor 2022. Byggföretagen prognostiserar också att antalet sysselsatta inom bygg- och anläggning ökar med 8 700 personer.

Johan Deremar, prognosansvarig, Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Cementbrist leder till omfattande byggstopp visar ny analys. Byggbranschen begär omgående möte med regeringen.14.7.2021 14:22:58 CEST | Pressmeddelande

Sverige står inför ett omfattande byggstopp. Redan i november kommer 3 av 4 nya bostäder inte att kunna byggstartas. Flera stora infrastrukturprojekt stoppas eller fördröjas. Mellan 200 000 och 400 000 jobb hotas. Investeringsbortfallet beräknas till över 20 miljarder kronor, per månad. Det visar en ny konsekvensanalys som Byggföretagen gjort med anledning av Mark- och miljööverdomstolens beslut att avvisa Cementas ansökan om förnyat tillstånd att bryta kalksten i de befintliga täkterna i Slite på Gotland.