Stark efterfrågan på saneringstjänster
Saneringsbranschen är inne i en positiv trend med en stark efterfrågan och förbättrad lönsamhet. Branschen omsätter nästan 6 miljarder kronor och sysselsätter 5 000 medarbetare, där var femte anställd är kvinna. Det visar en ny rapport från Almega Serviceföretagen.

– Saneringsbranschen är i en stark utvecklingsfas. Tjänsteutbudet har delvis förändrats och förstärkts, idag erbjuder saneringsföretagen ett bredare utbud av tjänster, säger Marcus Lindström, chef, Almega Serviceföretagen.
Trots att branschen påverkats något av pandemin förväntas orderutvecklingen och omsättningen öka under 2021 och 2022. Dessutom har den lönsamhetsförbättring som registrerades 2020 fortsatt.
Ökande rekryteringsbehov är ytterligare ett tecken på att saneringsbranschen har en positiv utveckling.
– I bra tider ökar naturligtvis också behovet av kompetens. Nio av tio medlemsföretag uppger att det råder brist på saneringstekniker, säger Marcus Lindström.
En annan glädjande nyhet är att andelen kvinnor i saneringsbranschen ökar. Nästan var femte anställd i branschen är kvinna (19,3 procent).
– Det är tydligt att kvinnor numera söker sig till saneringsbranschen, vilket är mycket glädjande. Kompetenta medarbetare behövs för att möta den fortsatt stora efterfrågan som finns på saneringstjänster, säger Marcus Lindström.
Om rapporten
Rapporten har tagits fram av Almega Serviceföretagen. Informationsinhämtningen till denna rapport har skett via statistikinsamling samt genom en enkätundersökning bland medlemsföretagen. Statistiken i rapporten bygger främst på finansiell information från årsredovisningar för den grupp som ingår som underlag. För detta har Soliditets Nordic Business Key använts.
Statistiken inhämtades under januari 2022 och bygger på senast registrerade
årsredovisningar, som i huvudsak motsvarar kalenderåret 2020. Branschstatistiken har
använts för att definiera branschens storlek, tillväxt och nyckeltal.
Utöver den finansiella statistiken från Soliditet har även Svenskt Näringslivs
lönestatistik använts för att definiera löne- och personalkostnader, ålders- och
könsstrukturen i branschen.
För enkätundersökningen har analysverktyget Questback Essentials använts. Enkäten
cirkulerades till 146 företag och var öppen mellan 25 november och 17 december 2021.
47 företag medverkade genom att svara på enkäten.
Läs rapporten här: https://www.serviceforetagen.se/app/uploads/sites/4/2020/05/220321-branschrapport-sanering-2022-uppslag-003.pdf
För mer information, kontakta gärna:
Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
michelle.jacobsson@almega.se, Tel: 08-762 69 74,
Nyckelord
Kontakter
Marcus Lindströmchef, Almega Serviceföretagen
marcus.lindstrom@almega.seMichelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder

Länkar
Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.
Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, hemservice, sanering, städ ingår. Totalt har föreningen cirka 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Auktorisation – för en renare städbransch17.5.2022 12:39:41 CEST | Pressmeddelande
Dagens Arbete uppmärksammar i en serie artiklar missförhållanden i städbranschen, där man belyser brister i arbetsmiljön och efterlevnad av kollektivavtal. Med anledning av detta vill Almega Serviceföretagen betona arbetet för ökad seriositet i branschen i samverkan med myndigheter, fackförbund och medlemsföretag.
Rut-tjänsterna ökar med 12 procent sedan förra året17.5.2022 07:31:00 CEST | Pressmeddelande
Under januari-april i år har rutavdrag till ett värde av drygt 2,2 miljarder kronor gjorts – en ökning med 12 procent jämfört med förra året. Över 71 procent av tjänsterna utgörs av hemstädning. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Årets Städföretag 2022 ska nomineras16.5.2022 14:59:49 CEST | Pressmeddelande
Nu är det dags att nominera till Årets Städföretag 2022, ett pris som delas ut till ett föredöme inom städbranschen. Bland tidigare vinnare finns Småländska Städ och Sesab Service.
Hemfrid blir medlemmar i Almega Serviceföretagen1.4.2022 07:31:00 CEST | Pressmeddelande
Hemfrid, Sveriges största bolag inom hushållsnära tjänster, är från och med 1 april medlemmar i Almega Serviceföretagen. – Det känns otroligt bra att få samverka med andra hemserviceföretag inom Almega för att stärka branschen, säger Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef, Hemfrid.
Rut upp 16 procent13.1.2022 14:13:31 CET | Pressmeddelande
1,2 miljoner svenskar gjorde under 2021 avdrag för tjänster som berättigar till rutavdrag. Den vanligaste tjänsten är hemstädning. Totalt har sju miljarder utbetalats i rutavdrag, vilket är en ökning med 16 procent jämfört med 2020. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum