Stark efterfrågan på saneringstjänster
– Saneringsbranschen är i en stark utvecklingsfas. Tjänsteutbudet har delvis förändrats och förstärkts, idag erbjuder saneringsföretagen ett bredare utbud av tjänster, säger Marcus Lindström, chef, Almega Serviceföretagen.
Trots att branschen påverkats något av pandemin förväntas orderutvecklingen och omsättningen öka under 2021 och 2022. Dessutom har den lönsamhetsförbättring som registrerades 2020 fortsatt.
Ökande rekryteringsbehov är ytterligare ett tecken på att saneringsbranschen har en positiv utveckling.
– I bra tider ökar naturligtvis också behovet av kompetens. Nio av tio medlemsföretag uppger att det råder brist på saneringstekniker, säger Marcus Lindström.
En annan glädjande nyhet är att andelen kvinnor i saneringsbranschen ökar. Nästan var femte anställd i branschen är kvinna (19,3 procent).
– Det är tydligt att kvinnor numera söker sig till saneringsbranschen, vilket är mycket glädjande. Kompetenta medarbetare behövs för att möta den fortsatt stora efterfrågan som finns på saneringstjänster, säger Marcus Lindström.
Om rapporten
Rapporten har tagits fram av Almega Serviceföretagen. Informationsinhämtningen till denna rapport har skett via statistikinsamling samt genom en enkätundersökning bland medlemsföretagen. Statistiken i rapporten bygger främst på finansiell information från årsredovisningar för den grupp som ingår som underlag. För detta har Soliditets Nordic Business Key använts.
Statistiken inhämtades under januari 2022 och bygger på senast registrerade
årsredovisningar, som i huvudsak motsvarar kalenderåret 2020. Branschstatistiken har
använts för att definiera branschens storlek, tillväxt och nyckeltal.
Utöver den finansiella statistiken från Soliditet har även Svenskt Näringslivs
lönestatistik använts för att definiera löne- och personalkostnader, ålders- och
könsstrukturen i branschen.
För enkätundersökningen har analysverktyget Questback Essentials använts. Enkäten
cirkulerades till 146 företag och var öppen mellan 25 november och 17 december 2021.
47 företag medverkade genom att svara på enkäten.
Läs rapporten här: https://www.serviceforetagen.se/app/uploads/sites/4/2020/05/220321-branschrapport-sanering-2022-uppslag-003.pdf
För mer information, kontakta gärna:
Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
michelle.jacobsson@almega.se, Tel: 08-762 69 74,
Nyckelord
Kontakter
Marcus Lindströmchef, Almega Serviceföretagen
marcus.lindstrom@almega.seMichelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder
Länkar
Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.
Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, hemservice, sanering, städ ingår. Totalt har föreningen cirka 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Rutindikatorn: Rutavdragen håller sig på en stabil nivå – trots lågkonjunktur11.4.2024 13:58:11 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Hittills under 2024 har svenskarna köpt tjänster för över 1,7 miljarder kronor – en minskning med mindre än en procent jämfört med förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Serviceföretagen välkomnar beslutet att utreda Konkurrensverkets sanktionsmöjligheter mot osund offentlig konkurrens16.2.2024 08:53:07 CET | Pressmeddelande
Städ- och servicebranschen har länge kritiserat systemfel i konkurrenslagstiftningen när det kommer till osund konkurrens från offentliga verksamheter, främst från statligt helägda Samhall.
Rutindikatorn: 2023 blev ett trendbrott efter rekordåren16.1.2024 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nästan 1,3 miljoner svenskar gjorde avdrag för hushållsnära tjänster till ett värde av cirka 7,4 miljarder kronor under 2023, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022. Därmed blev 2023 året då rut-tjänsterna minskade för första gången sedan avdragets införande, visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Nytt kollektivavtal för fönsterputs3.11.2023 09:33:00 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen har idag, tillsammans med Fastighetsanställdas förbund, träffat ett nytt kollektivavtal för fönsterputs. Det nya avtalet löper på 24 månader och har ett avtalsvärde på 7,4 procent.
Kundpartner Syd – Årets Städföretag 202313.10.2023 10:31:22 CEST | Pressmeddelande
Kundpartner Syd förflyttar branschen genom att lyfta städning som en arbetsmiljöfråga för sina kunder. Det är en viktig anledning till att företaget utnämnts till Årets Städföretag under Stora Städbranschdagen 2023. Priset ges till ett föredöme i städbranschen som bland annat uppvisat god arbetsmiljö och goda fackliga relationer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum