Stark försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln under oktober
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 8,3 procent under oktober 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 6,0 procent. Variationen är dock stor mellan olika butiker beroende på deras läge.
- Försäljningstillväxten för dagligvaruhandeln fortsätter att vara stark och var i oktober högre än den genomsnittliga månadstillväxten under året. Den huvudsakliga förklaringen är coronapandemin och att vi äter fler måltider hemma istället för på restaurang. Vi i branschen lägger just nu mycket fokus på att säkerställa att det inte blir trängsel i butikerna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Ett allt mer populärt alternativ till att besöka butikerna är att handla livsmedel via nätet, och e-handeln med livsmedel har tagit stora kliv framåt under pandemin. E-handelsaktiviteten i dagligvaruhandeln var hög i oktober och försäljningstillväxten uppgick till 83,7 procent. Hemleverans ökade med 51,8 procent och upphämtning i butik med hela 142,4 procent.
- Den ökade smittspridningen tillika skärpta råden till allmänheten gör att den försäljningsutveckling som varit på nätet under de senaste åtta månaderna fortsätter, säger Karin Brynell vd Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten för oktober uppgår till 1,4 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,9 procent.
Dagligvaruindex för november publiceras 15 december.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09
Nyckelord
Kontakter
Karin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seAnna Fager PerssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum