Svensk Dagligvaruhandel

Stark tillväxt för dagligvaruhandeln 2020

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln växte med 7,6 procent under 2020 jämfört med 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Den fysiska försäljningen i butik ökade med 5,2 procent och e-handelsförsäljningen med 94,5 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln växte med 7,6 procent under 2020 jämfört med 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Den fysiska försäljningen i butik ökade med 5,2 procent och e-handelsförsäljningen med 94,5 procent.

Den starka tillväxten i e-handeln resulterade i att e-handelsandelen av den totala dagligvaruförsäljningen nådde 6,5 procent i december 2020, vilket kan jämföras med 3,2 procent i januari 2020.

2020 får summeras som ett starkt år för dagligvaruhandeln, även om många enskilda butiker har haft det tufft när gränser stängt och färre människor besökt stadskärnorna. E-handeln med livsmedel har under året nått helt nya nivåer och årets tillväxtmotor var e-handel med upphämtning i butik, summerar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Under det fjärde kvartalet växte den totala försäljningen med 7,5 procent. Den fysiska butiksförsäljningen växte med 3,8 procent och e-handeln med 135,6 procent.

Under årets sista månad uppgick den totala försäljningsutvecklingen till 7,6 procent, jämfört med december 2019. Försäljningen i fysisk butik växte med 3,1 procent och e-handeln med 191,6 procent. Upphämtning i butik växte i december med hela 348,7 procent.

Starka tillväxtsiffror och en e-handelsandel som nådde 6,5 procent visar att e-handeln med julmat slog igenom 2020, vilket berodde på en kombination av aktörernas satsningar på ökad kapacitet i e-handeln och kundernas vilja att undvika trängsel i butikerna inför jul, kommenterar Karin Brynell.

Kalendereffekten för december uppgår till 1,3 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,3 procent.

Dagligvaruindex för januari publiceras 18 februari.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Positiv försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln i maj – trots höga jämförelsetal15.6.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent under maj 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Försäljningstillväxten drevs av e-handeln som ökade med 26,1 procent. Hemleverans ökade med 16,9 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj månad till 6,4 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning utvecklades under maj med -0,3 procent.

Tuff jämförelsemånad för dagligvaruhandeln – e-handelstillväxten fortsatt stark12.5.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,9 procent under april 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Kalendereffekten beräknas till -2,4 procent till följd av att påskinköpen till stor del skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i april till 1,6 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade under april med 3,0 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 39,5 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i mars trots jättelyft i fjol22.4.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,0 procent under mars 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Mars 2021 är första månaden där utvecklingen jämförs med en månad som påverkats av pandemin. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 3,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen nådde i mars en ny rekordnivå och uppgick till 7,8 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 109,1 procent. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 197,7 procent.

ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl startar gemensamt influencersamarbete för att inspirera befolkningen att följa myndigheternas råd om att handla ensam26.3.2021 13:48:24 CET | Pressmeddelande

Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencers som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida "Goda.grejer" Lund.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum