Stark tillväxt för dagligvaruhandeln 2020

Försäljningen i dagligvaruhandeln växte med 7,6 procent under 2020 jämfört med 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Den fysiska försäljningen i butik ökade med 5,2 procent och e-handelsförsäljningen med 94,5 procent.

Den starka tillväxten i e-handeln resulterade i att e-handelsandelen av den totala dagligvaruförsäljningen nådde 6,5 procent i december 2020, vilket kan jämföras med 3,2 procent i januari 2020.

2020 får summeras som ett starkt år för dagligvaruhandeln, även om många enskilda butiker har haft det tufft när gränser stängt och färre människor besökt stadskärnorna. E-handeln med livsmedel har under året nått helt nya nivåer och årets tillväxtmotor var e-handel med upphämtning i butik, summerar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Under det fjärde kvartalet växte den totala försäljningen med 7,5 procent. Den fysiska butiksförsäljningen växte med 3,8 procent och e-handeln med 135,6 procent.

Under årets sista månad uppgick den totala försäljningsutvecklingen till 7,6 procent, jämfört med december 2019. Försäljningen i fysisk butik växte med 3,1 procent och e-handeln med 191,6 procent. Upphämtning i butik växte i december med hela 348,7 procent.

Starka tillväxtsiffror och en e-handelsandel som nådde 6,5 procent visar att e-handeln med julmat slog igenom 2020, vilket berodde på en kombination av aktörernas satsningar på ökad kapacitet i e-handeln och kundernas vilja att undvika trängsel i butikerna inför jul, kommenterar Karin Brynell.

Kalendereffekten för december uppgår till 1,3 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,3 procent.

Dagligvaruindex för januari publiceras 18 februari.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09

Dagligvaruförsäljningen i november gick i e-handelns tecken15.12.2020 06:15:00 CETPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Månadens utropstecken var e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.

Svensk Dagligvaruhandel välkomnar besked om införande av efterhandsbetalning i livsmedelskontrollen26.10.2020 13:47:12 CETPressmeddelande

Förra veckan meddelade regeringen att man beslutat om en proposition i vilken det bland annat står att obligatorisk efterhandsbetalning av avgifter för livsmedelskontrollen bör införas. Det innebär att livsmedelsbutiker i hela landet kommer få betala sin kontrollavgift efter genomförda kontrollbesök istället för som nu, i början av varje kalenderår. Svensk Dagligvaruhandel som under flera års tid påtalat den bristande likvärdigheten mellan kommunerna och föreslagit att obligatorisk efterhandsbetalning ska införas välkomnar beskedet från regeringen.