Stärkt fokus på brottsoffer och samhällsskydd

Nu tar Sverigedemokraterna tillsammans med regeringen flera viktiga steg för att återupprätta tryggheten i Sverige.

Utredningen om förstärkt samhällsskydd utvidgas med ett flertal skarpa direktiv, baserat på Sverigedemokraternas politik om att vi ska sluta värna kriminella och istället skydda brottsoffer och oskyldiga.

Följande tillägg görs:

1. Utredningen ska nu lämna förslag som innebär att villkorlig frigivning som huvudregel inte ska beviljas och inte som idag där det i princip är obligatoriskt efter två tredjedelar av strafftiden. Dessutom ska villkorlig frigivning – i de fall det ändå sker på grund av gott uppförande – tidigast ske efter tre fjärdedelar av strafftiden.
  2. Utredningen ska lämna förslag om att kriminalisera rymning, och inte bara rymning från fängelse utan även från sluten ungdomsvård på SiS-hem, från häkte och från Migrationsverkets förvar.
  3. Utredningen ska också lämna förslag om en ny tidsobestämd frihetsberövande påföljd, så kallad förvaringsdom. Påföljden ska kunna användas mot särskilt samhällsfarliga brottslingar. Det kan till exempel handla om mycket återfallsbenägna grova sexualbrottslingar.
  4. Utredningen ska föreslå ändrade regler om prövotid efter villkorlig frigivning, för att säkerställa att den dömde kan bli föremål för övervakning och återfallsförebyggande insatser under en tillräckligt lång tid.
  5. Utredningen ska föreslå en skärpt återfallsreglering där återfall i brott ska leda till strängare straff i betydligt fler fall än idag. Avsikten är att fånga de brottslingar som står för en stor del av den samlade brottsligheten.
  6. Utredningen ska sedan tidigare föreslå en ny påföljd i form av vistelseförbud – så att den som döms för ett brott ska kunna förbjudas att vistas i ett visst område. Vi ger nu utredningen i uppdrag att lämna ytterliga skärpta förslag, vad gäller till exempel straffet för att bryta mot ett sådant vistelseförbud.
  7. Möjligheten till permission ska också begränsas, till exempel när det gäller personer som är aktiva i kriminella nätverk.

Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson Richard Jomshof och ordförande i justitieutskottet kommenterar:

- Tilläggsdirektivet innebär att vi helt i linje med Sverigedemokraternas politik slutar skydda brottslingar och istället värnar brottsoffer och skyddar oskyldiga från att utsättas för brott.

- Brottsoffer och oskyldigas säkerhet är vår första prioritet. Det får vara slut med daltandet av kriminella och det ska bli kännbara konsekvenser om man inte sköter sig i Sverige.

- Fokus för Sverigedemokraterna är att återupprätta tryggheten i landet efter alla års vanskötsel av den Socialdemokratiska regeringen.

Sverigedemokraterna startar kyrkopolitiskt förbund12.2.2024 14:09:06 CET | Nyheter

Sverigedemokraterna tar idag ett viktigt steg mot att ytterligare stärka och fördjupa sitt engagemang för Sveriges kristna värdegrund och kulturarv genom att officiellt starta ett kyrkopolitiskt förbund inom partiet. Detta nya förbund syftar till att samordna och intensifiera arbetet med de frågor som hanteras inom kyrkan på ett sätt som både respekterar den kristna trostraditionen och möter dagens utmaningar. Initiativet till det kyrkopolitiska förbundet kommer i ett läge där intresset och engagemanget för kyrkans roll i samhället växer inom partiet. - Jag är glad över att vi tar steget att upprätta ett förbund inom Sverigedemokraterna. Det är många inom partiet som är starkt engagerade för vår kristna värdegrund, vårt kristna kulturarv och de frågor som hanteras inom kyrkan, säger Daniel Engström, gruppledare SD Kyrkomötesgrupp. Förbundet är tänkt att fungera som en bro mellan den traditionella kyrkopolitiken och partiets bredare politiska agenda, och därmed erbjuda en plattform för