Porsche

Startskott i Porsche Carrera Cup Scandinavia – ordinarie startfält utmanas av internationellt meriterad specialist!

Dela

Årets första gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia utsedd. Internationellt meriterad och mästerskapsvinnande specialist inom entypsracing kommer till Ring Knutstorp.

PCCS 2018 - Gästbil
PCCS 2018 - Gästbil

Sportvagnstillverkaren Porsche fortsätter att satsa hårt på sin exklusiva entypsserie Porsche Carrera Cup Scandinavia. Den 4-5 maj körs premiärtävlingarna i årets mästerskap på Ring Knutstorp i Skåne. Svensk motorsportpublik kan se fram mot den mest skarpslipade säsongen i seriens 15-åriga historia.

Som Porsche tidigare har kommunicerat introduceras i år en ny generation av racebilen 911 GT3 Cup (991 II) med ännu starkare motor. Serien får ett uppdaterat format med den nya instegsklassen Porsche Approved Cup. Vidare har årets tävlingskalender en tydlig internationell karaktär. Hela 6 av 14 deltävlingar kommer att köras utanför Sveriges gränser.

Idag presenterar Porsche Sverige namnet på årets första gästförare. Det är Ola Nilsson från Hässleholm som kommer till start i gästbilen med startnummer 911.

– Som tidigare Carrera Cup-förare och numera dagligen jobbandes med produkterna som säljare på Porsche Center Malmö är det fantastiskt kul att få göra detta inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Jag stortrivs på Ring Knutstorp och ser verkligen fram emot att ge de ordinarie förarna en match.

Ola Nilssons första mästerskapsseger kom redan 2009 när han vann Ginetta G20 Cup. Han gjorde sig känd som en av motorsportens stjärnskott genom en dominant säsong i tyska Volkswagen Scirocco R-Cup 2012 med segrar i 8 av 11 deltävlingar.

Han har därefter tävlat i GT-racing både internationellt och på hemmaplan med bland annat Porsche. 2013 slutade Ola tvåa i Porsche Carrera Cup Scandinavia efter den nu regerande världsmästaren i rallycross Johan Kristoffersson.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia ställer unika krav med extra hårt fokus på förarna, säger Raine Wermelin direktör Porsche Sverige. Därför har vi kallat in en mästerskapsvinnande specialist inom entypsracing som gästförare till Knutstorp.

Urvalskriterierna är precis som tidigare internationella meriter. Förarna bjuds in tävling för tävling i syfte att bidra till seriens växande underhållningsfaktor och attraktionskraft. Något som gjorde gästförarna till en stor snackis förra säsongen.

– Vi gillar konceptet med gästförare eftersom det ger något spännande till alla, fortsätter Wermelin. Våra ordinarie förare får visa vad de går för mot internationellt meriterade utmanare. Publiken får uppleva välkända talanger från utländska mästerskap på nära håll och i hård kamp mot de allra bästa på nationell nivå.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 avgörs under sju tävlingshelger med två deltävlingar per helg.

4-5 maj: Ring Knutstorp

19 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge

16-17 juni: Anderstorp Raceway

4-5 augusti: Nürburgring, Tyskland

18-19 augusti: Karlskoga Motorstadion

8-9 september: Rudskogen Motorsenter, Norge

21-22 september: Mantorp Park

Kontakter

Bilder

PCCS 2018 - Gästbil
PCCS 2018 - Gästbil
Ladda ned bild
PCCS 2018 - Ola Nilsson
PCCS 2018 - Ola Nilsson
Ladda ned bild
PCCS 2018 - Gästbil
PCCS 2018 - Gästbil
Ladda ned bild
PCCS 2018 - Gästbil
PCCS 2018 - Gästbil
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Nya Porsche Cayenne nu som plug-in hybrid2.5.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar nu sitt utbud av hybridmodeller ytterligare. Nya Cayenne E-Hybrid kombinerar klassens bästa köregenskaper med maximal effektivitet. En treliters V6-motor på 250 kW/340 hk kompletteras av en elmotor på 100 kW/136 hk som tillsammans utvecklar 340 kW/462 hk. Det maximala vridmomentet 700 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv och boost-strategin är hämtad från supersportbilen 918 Spyder.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum