Porsche

Startskott i Porsche Carrera Cup Scandinavia – ordinarie startfält utmanas av internationellt meriterad specialist!

Dela

Årets första gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia utsedd. Internationellt meriterad och mästerskapsvinnande specialist inom entypsracing kommer till Ring Knutstorp.

PCCS 2018 - Gästbil
PCCS 2018 - Gästbil

Sportvagnstillverkaren Porsche fortsätter att satsa hårt på sin exklusiva entypsserie Porsche Carrera Cup Scandinavia. Den 4-5 maj körs premiärtävlingarna i årets mästerskap på Ring Knutstorp i Skåne. Svensk motorsportpublik kan se fram mot den mest skarpslipade säsongen i seriens 15-åriga historia.

Som Porsche tidigare har kommunicerat introduceras i år en ny generation av racebilen 911 GT3 Cup (991 II) med ännu starkare motor. Serien får ett uppdaterat format med den nya instegsklassen Porsche Approved Cup. Vidare har årets tävlingskalender en tydlig internationell karaktär. Hela 6 av 14 deltävlingar kommer att köras utanför Sveriges gränser.

Idag presenterar Porsche Sverige namnet på årets första gästförare. Det är Ola Nilsson från Hässleholm som kommer till start i gästbilen med startnummer 911.

– Som tidigare Carrera Cup-förare och numera dagligen jobbandes med produkterna som säljare på Porsche Center Malmö är det fantastiskt kul att få göra detta inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Jag stortrivs på Ring Knutstorp och ser verkligen fram emot att ge de ordinarie förarna en match.

Ola Nilssons första mästerskapsseger kom redan 2009 när han vann Ginetta G20 Cup. Han gjorde sig känd som en av motorsportens stjärnskott genom en dominant säsong i tyska Volkswagen Scirocco R-Cup 2012 med segrar i 8 av 11 deltävlingar.

Han har därefter tävlat i GT-racing både internationellt och på hemmaplan med bland annat Porsche. 2013 slutade Ola tvåa i Porsche Carrera Cup Scandinavia efter den nu regerande världsmästaren i rallycross Johan Kristoffersson.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia ställer unika krav med extra hårt fokus på förarna, säger Raine Wermelin direktör Porsche Sverige. Därför har vi kallat in en mästerskapsvinnande specialist inom entypsracing som gästförare till Knutstorp.

Urvalskriterierna är precis som tidigare internationella meriter. Förarna bjuds in tävling för tävling i syfte att bidra till seriens växande underhållningsfaktor och attraktionskraft. Något som gjorde gästförarna till en stor snackis förra säsongen.

– Vi gillar konceptet med gästförare eftersom det ger något spännande till alla, fortsätter Wermelin. Våra ordinarie förare får visa vad de går för mot internationellt meriterade utmanare. Publiken får uppleva välkända talanger från utländska mästerskap på nära håll och i hård kamp mot de allra bästa på nationell nivå.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 avgörs under sju tävlingshelger med två deltävlingar per helg.

4-5 maj: Ring Knutstorp

19 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge

16-17 juni: Anderstorp Raceway

4-5 augusti: Nürburgring, Tyskland

18-19 augusti: Karlskoga Motorstadion

8-9 september: Rudskogen Motorsenter, Norge

21-22 september: Mantorp Park

Kontakter

Bilder

PCCS 2018 - Gästbil
PCCS 2018 - Gästbil
Ladda ned bild
PCCS 2018 - Ola Nilsson
PCCS 2018 - Ola Nilsson
Ladda ned bild
PCCS 2018 - Gästbil
PCCS 2018 - Gästbil
Ladda ned bild
PCCS 2018 - Gästbil
PCCS 2018 - Gästbil
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum