Staten måste kliva fram för kollektivtrafiken under coronakrisen

För att samhället ska kunna fungera under coronakrisen är kollektivtrafiken är avgörande. Kollektivtrafiken måste pekas ut som samhällskritisk så att vi kan garantera att den kan fortsätta leverera i normalläge. Där måste staten ta sitt ansvar gentemot regionerna och garantera ett gemensamt ansvar för kostnaderna för kollektivtrafiken. Det var branschorganisationen Svensk Kollektivtrafiks budskap under mötet med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på onsdagsmorgonen.

Syftet med mötet var att ge en lägesbild av hur coronaviruset påverkar kollektivtrafikens förutsättningar och på mötet fanns representanter från hela branschen. Svensk Kollektivtrafik representerades av Helena Leufstadius, VD, och av ordförande Kristoffer Tamsons.

– Det var ett bra möte. Från branschens håll gav vi tydliga signaler om att staten behöver kliva fram även här och ta ansvar, och det öppnades upp för insatser från statligt håll. Utöver regeringens stöd kommer vi alla i branschen att behöva samverka och peppa varandra för att vi ska kunna hantera den här allvarliga situationen på bästa sätt, säger Helena Leufstadius.

– Nu väntar vi som nästa steg att ansvarig minister Tomas Eneroth (S) tar med sig våra ingångar in i regeringens fortsatta arbete. Vi hoppas nu på snabba, tydliga och positiva besked, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

I nuläget fokuserar den regionala kollektivtrafiken i Sverige på är att säkerställa att vi kan fortsätta att vara en viktig samhällsfunktion. Samtidigt pågår det en mycket snabb resandeminskning runt om i landet. En eventuell förarbrist kan innebära att vi tvingas ställa in delar av kollektivtrafikens ordinarie turer.

Om situationen fortsätter fram till juni hamnar det uppskattade intäktsbortfallet för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i miljardbelopp. I Skåne handlar det i nuläge om över 5 miljoner kronor per dag, på grund av att Danmark har stängt sin gräns. Ett annat perspektiv är skolresor, som utgör en viktig del av kollektivtrafikens finansiering. Om skolorna stänger i större omfattning växer det här beloppet ytterligare.

Det är nödvändigt att regeringen pekar ut kollektivtrafiken som samhällskritisk och garanterar att den kan fortsätta leverera i normalläge. För att det ska vara möjligt behövs en markering på motsvarande sätt som för sjukvård, skola, sjöfart och flygbransch, att kollektivtrafiken är avgörande för att samhället ska fungera. Detta gäller här och nu men även i rollen att bidra till att återställa samhället när det vänder.

– Förhoppningen är nu att regeringen har insett allvaret. Vi vill från vår sida att fortsätta upprätthålla kollektivtrafiken så långt det är möjligt. Vi vill kunna återställa den så snabbt som möjligt om den behöver regleras på grund av tillfällig frånvaro. Och vi vill att kollektivtrafiken fortsatt fyller sin samhällsviktiga funktion, att robustheten i att ta sig till jobb och skola fungerar. Den utmaningen kommer nu att kräva ett gemensamt ansvarstagande från regioner och trafikoperatörer, men också tydlig handling från statligt håll, avslutar Kristoffer Tamsons.

Presskontakt Kristoffer Tamsons
Emil Johansson, pressekreterare
Mail: emil.e.johansson@sll.se

Ordförande Svensk Kollektivtrafik, Trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.
Vd Svensk Kollektivtrafik

Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

Startskott för kollektivtrafikens framtidsprojekt med ny programförklaring20.6.2022 15:55:20 CEST | Pressmeddelande

Nytt mål, ny vision och en diger åtgärdslista för kollektivtrafikbranschen och politikerna för att nå klimatmålen. Det är resultatet när Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen lanserade sin gemensamma programförklaring på en konferens den 20 juni. Syftet är att utveckla kollektivtrafiken framåt och öka marknadsandelen av de motoriserade resorna. Och allt finns samlat på en ny webbsida, www.kollektivtrafiken.se.

Negativa konsekvenser för kollektivtrafiken om Trafikverkets plan genomförs28.2.2022 16:17:16 CET | Pressmeddelande

Trafikverkets förslag på besparingar i den nationella planen leder till negativa konsekvenser för kollektivtrafiken, bland annat sämre underhåll, hastighetsnedsättningar och minskad tillgänglighet. Det framgår av Svensk Kollektivtrafiks remissvar som pekar på att Trafikverkets förslag inte följer regeringens direktiv att skapa förutsättningar för att öka kollektivtrafikandelen i Sverige.