Stefan Löfven ny styrelseordförande för Olof Palmes Minnesfond

Sveriges tidigare statsminister Stefan Löfven har valts till ny styrelseordförande för stiftelsen Olof Palmes Minnesfond. Beslutet togs i fredags och gäller perioden maj 2022 till maj 2025.

Efter en karriär som statsminister, partiledare och IF Metalls fackförbundsordförande leder Stefan Löfven idag FN:s högnivåpanel med fokus på globala ödes- och samarbetsfrågor, är engagerad i kampen mot barnarbete och tillträder i juni som ny styrelseordförande för Stockholms internationella fredsforskningsinstitut (SIPRI).

Nu har Stefan Löfven valts till ny styrelseordförande för Olof Palmes Minnesfond för de kommande tre åren.

– När Olof Palme mördades var jag 28 år. Idag är jag 64. Än idag är arvet efter Olof högst levande. Som ny styrelseordförande för Olof Palmes Minnesfond ska jag fortsätta arbeta i hans anda. Det är ett hedersamt uppdrag att få ta över styrelseordförandeposten för en så betydelsefull organisation som med stipendier och priser uppmärksammar enskilda personer, men också skolor och organisationer, som går i Olof Palmes fotspår, säger Stefan Löfven.

Stefan Löfven ersätter Pierre Schori som styrelseordförande. Nya i styrelsen är även Lisa Nåbo, Jens Orback, Anna Sundström och Veronica Palm. Mårten och Mattias Palme kliver också in som ordinarie styrelseledamöter.

– Stefan Löfven känns klockren som ny ordförande. Han har ett genuint och starkt engagemang för det som är minnesfondens syften: kampen mot rasismen och främlingsfientligheten liksom arbetet för internationell förståelse och gemensam säkerhet. Stefans goda ledarskap blir en viktig resurs för minnesfonden framöver, säger Joakim Palme, vice ordförande för Olof Palmes Minnesfond.

Stiftelsen Olof Palmes minnesfond för internationell förståelse och gemensam säkerhet instiftades i mars 1986 av Olof Palmes familj och den socialdemokratiska partistyrelsen för att hedra hans minne.

Kontakt:

Emmy Olofsson, pressekreterare