Svensk Betong

Stefan Ohlsson vald till ny ordförande för Svensk Betong

Vid Svensk Betongs stämma idag valdes Stefan Ohlsson (vd på Strängbetong AB) till ny ordförande för branschorganisationen Svensk Betong. Stefan Ohlsson ersätter avgående ordförande Ludwig Zetterström (Swecem) som lämnar efter sex år i Svensk Betongs styrelse, varav tre år som ordförande.
Stefan Ohlsson, ny ordförande för branschorganisationen Svensk Betong.

- Det känns fantastiskt roligt att få möjligheten att bli ordförande för Svensk Betong. Som branschorganisation har vi en viktig uppgift att agera lok för våra medlemmars prioriterade frågor. Nu ser jag framemot att jobba tillsammans med alla i föreningen för att stärka Svensk Betongs övergripande arbete med fokus på betongens viktiga roll för samhällsutveckling och klimatomställning, säger Stefan Ohlsson, ordförande för Svensk Betong.

Ny ledamot och omval

• Vid stämman valdes också Viktor Sundberg (Swerock) som ny ledamot i styrelsen.

• Anders Knutsson (Betongindustri AB), Sara Löfgren (Skanska Industrial Solutions AB) och Filip Sten (Abetong AB) omvaldes som ledamöter.

• I styrelsen finns sedan tidigare Joakim Bjelkstam (Thomas Betong), Björn Koorem (LKAB Berg & Betong AB) och Jan Lagerstedt (Contiga AB).

Om Svensk Betong

Föreningen Svensk Betong är branschorganisation för företag som tillverkar fabriksbetong, utövar betongpumpning samt företag som tillverkar och/eller monterar betongprodukter. Företag som genom forskning, konsultverksamhet eller liknande inom branschen eller genom andra affärsmässiga förbindelser med medlemsföretag kan associeras till Svensk Betong.

Totalt omsätter betong- och cementindustrin cirka 30 miljarder kronor per år och sysselsätter nästan 9 000 personer. De senaste åren har det årligen producerats mer än 6 miljoner kubikmeter betong i Sverige.

Stefan Ohlsson, ny ordförande för branschorganisationen Svensk Betong.

Svensk Betong

Svensk Betong är branschorganisation för företag som till­verkar fabriksbetong, utövar betongpumpning samt företag som tillverkar och/eller monterar betongprodukter. Medlems­företagen finns över hela Sverige och bidrar till sysselsättning och samhällsutveckling på många orter i landet.

Betong- och cementindustrin omsätter årligen mer än 30 mdkr och sysselsätter nästan 9 000 personer. Till detta kommer betongarbetare som är anställda av byggentreprenörsföretag. De senaste åren har det årligen producerats mer än 6 miljoner kubikmeter betong i Sverige.

Följ Svensk Betong

Senaste pressmeddelandena från Svensk Betong

Svensk Betong ser ny era för samhällskritisk infrastruktur med Natomedlemskap8.3.2024 14:30:47 CET | Pressmeddelande

I ljuset av Sveriges bekräftade Natomedlemskap ser branschorganisationen Svensk Betong med dess medlemsföretag en möjlighet för betongbranschen att spela en viktig roll i stärkandet av landets samhällsskydd och beredskap. - Vi ser fram emot att arbeta nära regeringen, det militära och andra relevanta aktörer för att säkerställa att Sverige inte bara är redo att möta dagens utmaningar utan även för att vi ska vara beredda på morgondagens, säger Malin Löfsjögård, Vd på Svensk Betong.

Klimathandlingsplanen: ”Regeringen ska inte styra val av byggmaterial”21.12.2023 16:44:02 CET | Pressmeddelande

- Det är inte politikens uppgift att prioritera ett byggmaterial före något annat. Betongbranschen har en färdplan med målsättningen att all betong på marknaden ska vara klimatneutral 2045 med delmålet att klimatneutral betong ska finnas på marknaden redan 2030. Regeringens övertygelse om att materialet trä är bäst lämpat för att uppnå EU:s och Sveriges klimatmål utgår inte från vetenskap och fakta, säger Malin Löfsjögård, Vd Svensk Betong.

Färdplanen visar – Svensk Betongs medlemmar klarar klimatmål11.10.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För fem år sedan lanserades Färdplan för klimatneutral konkurrenskraft betongbranschen inom ramen för Fossilfritt Sverige med målet att sätta klimatneutral betong på marknaden 2030 samt att all betong ska vara klimatneutral 2045. I färdplanen från 2018 var målsättningen också att det senast 2023 skulle vara möjligt att halvera klimatpåverkan för betong till husbyggnation. Nu är det målet uppfyllt.

Löfsjögård: ”Regeringens budget lämnar mer att önska”20.9.2023 09:57:46 CEST | Pressmeddelande

Regeringen Kristersson har presenterat 2024 års budgetpropositionen. Budgeten innehåller en del positiva inslag för Svensk Betongs medlemsföretag, men dessvärre finns det betydligt mer att önska. - Vi uppmanar regeringen Kristersson att överväga ytterligare strukturreformer för att öka byggtakten och därmed även möta det akuta bostadsbehovet som finns i Sverige, säger Malin Löfsjögård.

Svenska kraftnäts beslut för elförsörjning till Gotland inte tillräckligt skarp30.5.2023 13:28:56 CEST | Pressmeddelande

Svenska kraftnät har meddelat sitt beslut om att driftsätta två nya kraftledningskablar till Gotland 2031. - Att Svenska kraftnät nu tagit ett beslut välkomnar vi, men tyvärr är tidsplanen inte tillräckligt skarp för vi ska känna oss trygga i att klara av delmålet i vår Färdplan att börja producera klimatneutral betong till 2030. För att nå dit är vi beroende av att CCS-fabriken för koldioxidinfångning i Slite som planeras att driftsättas 2030 inte försenas på grund av för långsam utbyggnad av elförsörjningen till Gotland, säger Malin Löfsjögård, vd Svensk Betong.