Stefansmedaljen till Gunnar Sibbmark och Hilda Lind

Kyrkomötets nyss avgångne ordförande Gunnar Sibbmark har tilldelats Stefansmedaljen av ärkebiskop Anders Wejryd, i samband med avtackningen under kyrkomötets avslutning i Uppsala idag. Tidigare missionsdirektorn Hilda Lind tar emot sin medalj senare ikväll.

Ärkebiskop Anders Wejryd avtackade Gunnar Sibbmark som varit kyrkomötets ordförande sedan 2004 och och nu fick ta emot Stefansmedaljen (se relaterad bild). Foto: Magnus Aronson/IKON.

Gunnar Sibbmark, tidigare bl a kommunalråd och lärare, har varit ledamot av kyrkomötet sedan 1992, och dess ordförande sedan 2004.

Hilda Lind, tidigare missionsdirektor på kyrkokansliet i Uppsala, är ordförande för Kvinnor i Svenska kyrkan och har teologi, kvinnofrågor och internationella frågor som särskilda perspektiv.

Ärkebiskopens motiveringar:

Gunnar Sibbmark tilldelas Stefansmedaljen för sitt respekterade och integrerande ledarskap i kyrkomötet liksom för hans förtroendeskapande företrädarskap för hela Svenska kyrkan.” Gunnar Sibbmark är den tjugoandra mottagaren av medaljen.

Hilda Lind tilldelas Stefansmedaljen för sitt inbjudande och uthålliga arbete för mission, pedagogik, internationationalisering och jämställdhet i Svenska kyrkan.” Hilda Lind är den tjugotredje mottagaren av medaljen.

Uppmaning till migrationsministern - upprätta en europeisk sök- och räddningsoperation på Medelhavet17.7.2019 16:43:41 CESTPressmeddelande

Act Svenska kyrkan har tillsammans med andra kyrkorelaterade organisationer skickat ett brev till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson och hans ministerkollegor inför det informella ministermötet i Helsingfors 18-19 juli. I brevet uppmanas ministrarna att omvärdera de senaste årens inriktning gentemot människor som försöker ta sig till Europa.