Stefansmedaljen till Gunnar Sibbmark och Hilda Lind

Kyrkomötets nyss avgångne ordförande Gunnar Sibbmark har tilldelats Stefansmedaljen av ärkebiskop Anders Wejryd, i samband med avtackningen under kyrkomötets avslutning i Uppsala idag. Tidigare missionsdirektorn Hilda Lind tar emot sin medalj senare ikväll.

Ärkebiskop Anders Wejryd avtackade Gunnar Sibbmark som varit kyrkomötets ordförande sedan 2004 och och nu fick ta emot Stefansmedaljen (se relaterad bild). Foto: Magnus Aronson/IKON.

Gunnar Sibbmark, tidigare bl a kommunalråd och lärare, har varit ledamot av kyrkomötet sedan 1992, och dess ordförande sedan 2004.

Hilda Lind, tidigare missionsdirektor på kyrkokansliet i Uppsala, är ordförande för Kvinnor i Svenska kyrkan och har teologi, kvinnofrågor och internationella frågor som särskilda perspektiv.

Ärkebiskopens motiveringar:

Gunnar Sibbmark tilldelas Stefansmedaljen för sitt respekterade och integrerande ledarskap i kyrkomötet liksom för hans förtroendeskapande företrädarskap för hela Svenska kyrkan.” Gunnar Sibbmark är den tjugoandra mottagaren av medaljen.

Hilda Lind tilldelas Stefansmedaljen för sitt inbjudande och uthålliga arbete för mission, pedagogik, internationationalisering och jämställdhet i Svenska kyrkan.” Hilda Lind är den tjugotredje mottagaren av medaljen.

Nya avsnitt i ärkebiskopens podcast13.2.2019 07:43:56Pressmeddelande

En rabbin, en tidigare partiledare och en docent i filosofi – det är några av vinterns gäster i ärkebiskop Antje Jackeléns podcast "Prata till punkt med ärkebiskopen". Sammanlagt är fyra avsnitt inplanerade i februari och mars, det första finns nu tillgängligt i vanliga poddkanaler. Det är ett samtal med författaren och samhällsdebattören Anders Wijkman om hur viktigt civilsamhället är i klimatfrågan, att det behövs en reformation av ekonomin, och om den svårfångade balansen mellan hot och hopp.