Stevns Klint Experience- ett nytt upplevelsecenter
För 66 miljoner år sedan träffade en asteroid jorden med en enorm kraft.
Dåligt för dinosaurierna, men tur för oss människor. För mitt i katastrofen
överlevde de djur och växter som utvecklats till det liv vi känner idag.
Stevns Klint är den bästa platsen i världen att se spåren från den katastrofen. Och
det är just därför Stevns Klint finns med på UNESCO:s världsarvslista över platser med en
unik betydelse för oss människor.
Världsarv med kultur och upplevelser
Stevns Klint Experience innehåller en mycket speciell utställning om Stevns Klints världsarv samt en utställning om den femte massutrotningen där dinosaurierna dog ut.
Därmed blir upplevelsecentret ett landmärke för vetenskapligt grundad kommunikation om tidens djup, livets utveckling, klippa och natur. Och med en utgångspunkt i UNESCOs värderingar kommer den att vara tillgänglig för alla. Likt ett modernt församlingshus.
På Stevns Klint Experience är det tänkt att historia och kunskap blandas med högkvalitativa kulturupplevelser. Stevns Klint Experience blir inte bara platsen som stödjer och tryggar utvecklingen och informationen om Stevns Klint som UNESCO:s världsarv – det blir också själva portalen till Stevns Klints övriga attraktioner och upplevelser.
Bakgrund
Stevns Klint togs upp som UNESCO:s världsarv 2014, eftersom det är det
bästa platsen i världen att se spåren från asteroiden som för 66 miljoner för flera år sedan
bidrog till utrotningen av mer än 50 procent av allt liv på jorden,
inklusive dinosaurierna. Boesdal Kalkbrud var ett aktivt kalkbrott fram till
1978. Stevns Klint Experience har byggs i utkanten av Boesdal Kalkbrud.
Upplevelsecentret är ritat av Praksis Arkitekter och utställningen har ritats
av hyllade Tinker Imagineers. Utställningsytan är 520 m2
indelad i Klintesalen och Världsarvshallen. 25 forskare från Tyskland, Nederländerna,
Belgien, USA och Danmark har hjälpt till att gräva fram berättelserna. 6
museer, två universitet och ett antal privata samlingar har lånat ut eller skänkt
föremål för utställningen.
Mer info: stevnsklint.dk
Media:
För tillgång till film och bilder kontakta Steen Gyldendal, kommunikationschef,
Stevns Klint Experience: sg@stevnsklint.dk
Tel: +45 2434 0071
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder
Länkar
Om
No. 18 Grand Central Centralplan 15
11120 Stockholm / Sweden
+46 (0) 768 35 00 31http://www.visitdenmark.com
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Fredagsrock med internationella stjärnor på Tivoli21.3.2024 16:35:23 CET | Pressmeddelande
Tivoli presenterar en stjärnspäckad line-up för 2024 års Fredagsrock med internationella superstjärnor som Diana Ross, Chris Isaak och Chaka Khan samt lokala favoriter som Medina och Mads Langer. Säsongen drar igång den 12 april med Coco O. och PRISMA på Plænen. Det blir åtta dubbelkonserter att se fram emot i sommar!
Drottning Margrethe fortsätter sitt konstnärliga arbete12.3.2024 16:43:54 CET | Pressmeddelande
I sommar är det nionde gången som Drottning Margrethe kommer att ha designat scenografin och kostymer till en balettföreställning som sätts upp på en av Tivolis teatrar. Föreställningen bygger på Hans Christian Andersens berättelse ”Dummerjöns” och det är den berömda tonsättaren och dirigenten Philip Faber som komponerat musiken. För koreografin ansvararar den prisbelönta koreografen och solisten vid Kungliga Danska Baletten, Tobias Praetorius. Baletten har premiär den 22 juni 2024 på Tivolis Pantomimteater.
Tryck på knappen och säg ”pyt”!6.3.2024 15:33:15 CET | Pressmeddelande
Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras. Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.
Ett lopp med kunglig glans – populära Royal Run öppnar upp för fler löpare24.1.2024 12:40:55 CET | Pressmeddelande
Intresset för Royal Run '24 i Danmark har varit överväldigande i de fem värdstäderna och efter bara två månader var alla deltagarplatser slutsålda. Nu kommer ytterligare cirka 7 500 startnummer att bli tillgängliga för försäljning från den 31 januari.
Aarhus - först i världen med att testa retursystem för kaffekoppar23.1.2024 15:00:51 CET | Pressmeddelande
I Danmarks näst största stad, Aarhus, kommer det framöver att vara slut med att slänga engångs-kaffekoppar i sopkorgar, på gatan eller i parker. Som en del av ett treårigt försök kan man nu välja en återanvändningsbar kopp som kan pantas när man köper varma eller kalla ”to-go-drycker” i Aarhus. Aarhus blir den första platsen i världen med ett gemensamt pantsystem, där man kan panta sin ”to-go-kaffekopp” i speciella pantautomater i centrum.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum