Stiftelsen Skansens vd John Brattmyhr väljer att sluta sin tjänst under 2023

Den 1a oktober i år har Stiftelsen Skansens vd John Brattmyhr varit verksam på Skansen i 17 år. Han har tillsammans med alla medarbetare stärkt Skansen som en av Sveriges mest populära besöksmål, navigerat genom upp och nedgångar, pandemi, gästrekord och utveckling av Skansen som en attraktiv plats att besöka. Nu väljer John att avsluta sin tjänst på Skansen med siktet inställt på att vara fortsatt aktiv med intressanta styrelseuppdrag.

John Brattmyhr. Foto: Skansen/Alex Hinchcliffe

– Jag är fantastiskt glad över förtroendet att leda Skansen och känner stor stolthet över allt som vi tillsammans har åstadkommit under min tid som vd. Skansen är och kommer att vara en viktig plats för mig även i framtiden. Det har varit en 17-årig inspirationsresa där vi haft himlen som tak och gästen i centrum, säger John Brattmyhr vd på Stiftelsen Skansen.

Stiftelsen Skansen är just nu i ett relativt stabilt läge där gästsiffrorna nästintill är tillbaka på 2019 års nivåer. Hittills i år har Skansen haft cirka 1,1 miljoner gäster vilket skiljer sig med cirka 20,000 gäster från rekordåret 2019. Det ekonomiska läget är även det i linje med 2019 men då finns i årets beräkningar att Skansen tilldelats extra stöd under pandemin.

– Det känns bra att Skansen lyckats återhämta sig pass bra. Jag känner mig trygg med nuläget samt den ledningsgrupp jag byggt upp som kommer ta Skansen vidare in framtiden tillsammans med en ny vd. Det ska bli kul att följa utvecklingen framåt, fortsätter John.

– Det är med blandade känslor styrelsen har mottagit Johns beslut att lämna Stiftelsen Skansen. Han är en mycket uppskattad ledare som har styrt verksamheten med värme och kompetens. Han har lyckats bygga upp flera viktiga samarbeten och partnerskap men även verksamheter såsom Lill-Skansen, Baltic Sea Science Center och nya Sollidenscenen under sina år hos oss, säger Sven-Erik Österberg styrelseordförande på Stiftelsen Skansen.

John Brattmyhr kommer att fortsatt vara vd för Stiftelsen Skansen tills dess att en ny vd har rekryterats. Stiftelsen Skansens styrelse har påbörjat en rekryteringsprocess.

John Brattmyhr. Foto: Skansen/Alex Hinchcliffe

Stiftelsen Skansen öppnar 90-konto – ”en kvalitetsstämpel för utökat insamlingsarbete”31.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skansen ansökte i början av året om ett 90-konto vilket nu har beviljats av Svensk Insamlingskontroll. Initiativet är delvis en följd av den ekonomiska kris som Skansen upplevde under pandemin. Att inneha ett 90-konto utgör en väl ansedd och etablerad kvalitetsstämpel för allt insamlingsarbete som bedrivs inom stiftelser, ideella föreningar och andra organisationer.