Stiftsfullmäktige återvänder till stiftsgården

Den 24-25 maj samlas stiftsfullmäktige för vårens sammanträde. Efter några år i Uppsala är de tillbaka på stiftsgården i Undersvik för sitt första sammanträde efter att gården varit stängd sedan 2020.
Foto: Lilla produktionsbolaget

Sedan utvecklingsarbetet på stiftsgården inleddes 2019 så har många beslut om stiftsgårdens framtid fattats under stiftsfullmäktiges sammanträden och nu har ledamöterna återigen möjlighet att samlas på gården.

Ärenden på agendan är bland annat nytt strategidokument för stiftsorganisationen 2025-2030, verksamhetsberättelse 2022 samt budget 2024. Utöver det kommer även ett antal motioner om bland annat skogsbruk, lärande och undervisning och Uppsala stifts relation till Mariadöttrarna att behandlas.

Programmet kommer även att innehålla möjlighet för stiftsfullmäktiges ledamöter att fördjupa sig i olika områden. I år är det fokus på driften av stiftsgården tillsammans med Svenska Turistföreningen samt fördjupning om skogsvård och hur vi idag brukar den skog som Uppsala stift förvaltar.

Du finner hela föredragningslistan i bifogad fil.

Stiftsfullmäktige

Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ. Stiftsfullmäktige beslutar i principiella ärenden och i ärenden som på annat sätt är av större vikt, främst mål och riktlinjer för verksamheten, budget, kyrkoavgift och andra viktiga ekonomiska frågor. Stiftsfullmäktige i Uppsala stift består av 69 ledamöter och 41 ersättare. Stiftsfullmäktige väljs genom direkta val samtidigt som övriga kyrkliga val för en mandatperiod på fyra år. Innevarande mandatperiod omfattar 2022–2025.

Foto: Lilla produktionsbolaget

Uppsala stift - som tidigare kallades Ärkestiftet - omfattar Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland. I stiftet bor (2021-12-31) 827 604 personer varav ca 50 procent är medlemmar i Svenska kyrkan.

Uppsala stift är speciellt såtillvida att det har två biskopar, ärkebiskop Marin Modéus och Karin Johannesson som är biskop i Uppsala stift. Från och med 1 januari 2022 omfattar Uppsala stift sammanlagt 121 församlingar. Flera församlingar kan samverka i ett pastorat. 95 av stiftets församlingar samverkar i 25 pastorat och 26 församlingar är självständiga enheter med egen ekonomi.

Läs mer om Uppsala stifts församlingar och pastorat på Uppsala stifts hemsida.