STJÄRNKOCKEN DANYEL COUET NY AMBASSADÖR FÖR UNGDOMSORGANISATIONEN MENTOR SVERIGE

Den ideella organisationen Mentor Sverige presenterar krögaren och entreprenören Danyel Couet som ny ambassadör. Danyel har drivit restauranger i över 25 år och är ett välkänt ansikte från tv-programmen Sveriges mästerkock, Kockarnas kamp och Sveriges yngsta mästerkock. Som ambassadör vill han inspirera unga att våga följa sina drömmar.

– Som ambassadör för Mentor vill jag inspirera unga att våga satsa 100 % och helhjärtat på något man tror på och inte lyssna för mycket på andra. För det är bara i hjärtat som man vet vad man själv vill göra, säger Danyel Couet, krögare och ambassadör till Mentor Sverige.

Danyel Couet har varit i restaurangbranschen i trettio år. Att han hamnade där var en slump. Som ung hade han siktet inställt på att bli illustratör men när han var sexton behövde han ett extrajobb och sökte sig till Edsbacka krog. Efter det blev han fast i branschen och har sedan dess öppnat 24 restauranger, nu senast den erkända Allegrine i Stockholm som är en hyllning till hans farmor och det franska köket.

STARKA FÖREBILDER
Danyel har haft många förebilder i sitt liv. Han har själv sökt upp personer som inspirerat honom och på så sätt fått tips och råd.

– Jag tycker att mentorskap är väldigt viktigt – både för unga och vuxna. Jag har haft massor av förebilder under mitt liv som faktiskt har hjälpt mig att ta rätt beslut. Även i dag i så har jag goda vänner som är mina mentorer och hjälper mig med sådant jag inte har koll på riktigt. Det är så skönt att kunna prata med någon som inte har någon egen vinning utan bara finns där för din skull. För mig är det en bra mentor, säger Danyel.

MENTOR SVERIGES AMBASSADÖRER
Mentors ambassadörer stöttar och inspirerar ungdomar till att tro på sig själva och våga drömma. Förutom Danyel är sparexperten Andra Farhad, journalisten Alexandra Pascalidou, företagsledaren Gunilla von Platen, föreläsaren Felicia Margineanu och standup-komikern Goran Asaad Mentors ambassadörer.

– Många av de ungdomar vi träffar i vår mentorverksamhet drömmer om en karriär inom restaurangvärlden. Med Danyel Couet som ambassadör får vi möjlighet att visa att man med stort driv kan ta sig riktigt långt, säger Cecilia Bernard, generalsekreterare Mentor Sverige.

OM MENTOR SVERIGE

Mentor Sverige är en ideell organisation vars vision är en värld där unga får växa och utvecklas hälsosamt och drogfritt. Genom det kraftfulla verktyget mentorskap arbetar Mentor med att ge ungdomar stärkt självkänsla, utökad egenmakt och mer framtidstro. Tillsammans med engagerade företag, skolor och vuxna genomför Mentor Sverige program för unga, ger stöd till föräldrar, sprider kunskap och bildar opinion.