Stjärnskottet Hampus Ericsson utmanar eliten i Porsche Carrera Cup Scandinavia!

En av Sveriges mest lovande racingtalanger axlar manteln efter Formel 1-världsmästaren och Indy 500-segraren Jacques Villeneuve. F3-vinnaren kommer till start som gästförare på Drivecenter Arena.

Hampus Ericsson är en av Sveriges hetaste unga racingtalanger. Till helgen utmanar han de etablerade stjärnorna som kämpar om segrarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Hampus Ericsson är en av de snabbaste svenska kartingförarna under 2010-talet. 17 år gammal är han redan en uppmärksammad talang på den europeiska racingscenen och på god väg att etablera sig bland Sveriges stora framtidshopp inom internationell formelbilsracing.

2019 kör Hampus i brittiska Formel 3 med Double R Racing. Teamet grundades av Formel 1-stjärnan Kimi Räikkönen och har stor erfarenhet av att fostra svenska stjärnskott till framgång. Bland annat hjälpte Double R Linus Lundqvist till seger i mästerskapet 2018.

Nu utmanar Hampus eliten i Porsche Carrera Cup Scandinavia som gästförare i helgens deltävlingar på Drivecenter Arena. Han axlar därmed manteln efter F1-världsmästaren och Indy 500-vinnaren Jacques Villeneuve som körde Porsche Sveriges gästbil på Ring Knutstorp tidigare i år.

– Det ska bli otroligt spännande att köra en fabriksbygd racerbil från Porsche Motorsport, säger Hampus Ericsson. Det är första gången jag sitter i en 911 GT3 Cup och dessutom på en helt ny racingbana utanför Skellefteå. En riktigt cool utmaning!

Hampus kommer till Drivecenter Arena utanför Skellefteå med mycket fart i kroppen. För bara fyra veckor sedan tog han sin första seger i Formel 3 efter strålande körning i Race 3 på klassiska Snetterton Motor Racing Circuit utanför Norwich i England.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia är alltid på jakt efter nya talanger. Publiken i Fällfors får nu en unik chans att uppleva en av framtidens racingstjärnor här på hemmaplan, säger Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin. Det är första gången Hampus kör en GT-bil och det ska bli kul att se vad han kan prestera på Drivecenter Arena.

Den 14-15 juni kommer Hampus Ericsson till start i Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911 på Drivecenter Arena utanför Skellefteå.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Taycan övertygar vid uthållighetstest på Nardò19.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

En Porsche Taycan förseriebil har kört exakt 3 425 km på 24 timmar på högfartsbanan Nardò i Italien. Körningen är en del av ett test inför världspremiären den 4 september. Sträckan motsvarar ungefär avståndet från Nardò till Trondheim i Norge. Genomsnittshastigheten på den stekheta testbanan i södra Italien låg på mellan 195 och 215 km/timmen. Inför lanseringen demonstrerade Taycan sina långdistanskvaliteter på testbanan där temperaturen nådde upp till 42 grader Celcius i luften och 54 grader på banan. Testet genomfördes utan avbrott eftersom prototypen endast behövde stanna för snabbladdningar och förarbyten. Teamet bestod av sex testförare från Porsche. Kvalitetssäkringen gjordes som en del av utprovningen av uthållighet i heta klimat. Stefan Weckbach, ansvarig för Taycan-serien, rapporterade förtjust att ”Taycan klarade det ambitiösa uthållighetstestet utan några som helst problem.” Han tillade att ”resultatet från Nardò framhäver fördelarna med den unika 800-voltsteknologin liksom

Toppmodell av Porsche Cayenne som plug-in hybrid13.8.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche fortsätter konsekvent att fokusera på e-mobilitet. Liksom Panamera-serien har Cayenne-serien nu en plug-in hybrid som sin nya toppmodell. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 500 kW (680 hk) tack vare ett intelligent samspel mellan en fyraliters V8 (404 kW/550 hk) och en elektrisk motor (100 kW/136 hk) integrerad i den åtta-stegade automatlådan Tiptronic S. Det maximala vridmomentet 900 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv. Båda modellerna accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder och når en toppfart av 295 km/tim. Dessa exceptionella prestanda motsvaras av en hög nivå av effektivitet. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Turbo S E-Hybrid Coupé kan köras upp till 40 km utan några lokala utsläpp. Förbrukningen vid blandad körning (NEDC) är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift). Förutom de två toppmodellerna ingår Cayenne E-hybrid Coupé nu i Porsches hybrid-serie. Den har en systemeffekt på