Stjärnskottet Hampus Ericsson utmanar eliten i Porsche Carrera Cup Scandinavia!

En av Sveriges mest lovande racingtalanger axlar manteln efter Formel 1-världsmästaren och Indy 500-segraren Jacques Villeneuve. F3-vinnaren kommer till start som gästförare på Drivecenter Arena.

Hampus Ericsson är en av Sveriges hetaste unga racingtalanger. Till helgen utmanar han de etablerade stjärnorna som kämpar om segrarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Hampus Ericsson är en av de snabbaste svenska kartingförarna under 2010-talet. 17 år gammal är han redan en uppmärksammad talang på den europeiska racingscenen och på god väg att etablera sig bland Sveriges stora framtidshopp inom internationell formelbilsracing.

2019 kör Hampus i brittiska Formel 3 med Double R Racing. Teamet grundades av Formel 1-stjärnan Kimi Räikkönen och har stor erfarenhet av att fostra svenska stjärnskott till framgång. Bland annat hjälpte Double R Linus Lundqvist till seger i mästerskapet 2018.

Nu utmanar Hampus eliten i Porsche Carrera Cup Scandinavia som gästförare i helgens deltävlingar på Drivecenter Arena. Han axlar därmed manteln efter F1-världsmästaren och Indy 500-vinnaren Jacques Villeneuve som körde Porsche Sveriges gästbil på Ring Knutstorp tidigare i år.

– Det ska bli otroligt spännande att köra en fabriksbygd racerbil från Porsche Motorsport, säger Hampus Ericsson. Det är första gången jag sitter i en 911 GT3 Cup och dessutom på en helt ny racingbana utanför Skellefteå. En riktigt cool utmaning!

Hampus kommer till Drivecenter Arena utanför Skellefteå med mycket fart i kroppen. För bara fyra veckor sedan tog han sin första seger i Formel 3 efter strålande körning i Race 3 på klassiska Snetterton Motor Racing Circuit utanför Norwich i England.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia är alltid på jakt efter nya talanger. Publiken i Fällfors får nu en unik chans att uppleva en av framtidens racingstjärnor här på hemmaplan, säger Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin. Det är första gången Hampus kör en GT-bil och det ska bli kul att se vad han kan prestera på Drivecenter Arena.

Den 14-15 juni kommer Hampus Ericsson till start i Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911 på Drivecenter Arena utanför Skellefteå.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s