Stockholm inrättar nytt kulturprogram för äldre

Det ska bli enklare för personal på äldreboenden att boka kulturupplevelser för de boende, det har det rödgröna styret i Stockholms stad nu beslutat. På tisdagens möte med kulturnämnden togs nämligen beslut om stöd till ett kulturprogram för äldre. Via en digital plattform ska personal på äldreboenden kunna hitta och boka kulturupplevelser för de äldre till en rabatterad kostnad.

- Det här är ett glädjande beslut som jag hoppas leder till att fler äldre får ta del av roliga och inspirerande kulturupplevelser. Äldre personer som bor på särskilt boende har lika stort behov av att få ta del av kultur som alla andra, och därför gör vi det nu enklare för personalen inom omsorgen att kunna hitta och boka kvalitativa kulturaktörer, säger Torun Boucher (V), äldre- och kulturborgarråd.

Under den förra mandatperioden startades en kulturturné på stadens äldreboenden i syfte att bryta den isolationen som pandemin orsakade. Det arbetet tas nu vidare av det rödgröna styret genom det nya kulturprogrammet för äldre.

- I den här frågan kan jag uppfattas som partisk eftersom jag är både äldre- och kulturborgarråd, men jag kan inte nog understryka hur viktig kulturen är för hälsan. Vi behöver alla få ta del av sådant som inspirerar och engagerar, oavsett var vi bor eller vilken ålder vi har. Kultur ska helt enkelt vara för alla, säger Torun Boucher.