Stöd demokratin med 1 krona under Black Friday

Genom att stödja demokratin med bara 1 krona kan alla bidra till ett öppet och inkluderande samhälle. Under Black Friday erbjuder Teskedsorden fyndpriset för att uppmärksamma att demokrati inte är något vi kan ta för givet, utan något som alla måste försvara innan det är för sent.

Att leva i ett fritt och demokratiskt samhälle är något som många svenskar ser som en självklarhet. Men i en värld av ökande rasism och främlingsfientlighet är hotet mot mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar påtagligt. Det som är en självklarhet idag kan inom kort utmanas av krafter som vill något annat.

­­– Ingen kan göra allt, men alla kan göra något för att motverka de antidemokratiska krafterna i vårt samhälle. Under Black Friday kommer många att göra riktiga fynd. Vi vill istället uppmana alla att se värdet av demokrati och skänka en krona för att vi även i framtiden ska ha en livskraftig sådan, säger Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare på Teskedsorden.

Teskedsorden arbetar för ett öppet Sverige där allas rättigheter respekteras. Bland annat genom utbildning i skolor så att kommande generationer också är rustade i demokratiska värderingar och står upp för allas lika värde. I samband med Black Friday kan alla som vill skänka en krona till Teskedsordens arbete. Insatsen genomförs som en del av satsningen 1 krona för demokratin som visar på att alla kan bidra till arbetet för ett öppet och inkluderande samhälle.

Så gör du:
Skänk 1 krona för demokratin på Teskedsordens hemsida. Där kan du även välja att bli månadsgivare och skänka en krona om dagen, eller ett annat valfritt belopp.

Länk: https://teskedsorden.se/1-krona-for-demokratin/

För mer information, kontakta kommunikatör Naomi Grossman: naomi.grossman@teskedsorden.se.

1 krona för demokratin under Black Friday

Teskedsorden är en svensk stiftelse som arbetar med mångfaldsfrågor genom bland annat kulturprojekt riktade till barn och ungdomar i skolan. Stiftelsens ändamål är att bidra till en öppen dialog och riva murar som förhindrar människor att ta del av samhället på grund av etnicitet, social ställning, kön, ålder, religion eller politisk inriktning. Teskedsorden är icke-vinstdrivande och finansieras genom stöd från företag, stiftelser och privatpersoner. Besök www.teskedsorden.se för mer information.