Stölderna inom handeln fortsätter att öka

Trygghetsbarometern från Svensk Handel visar att andelen butiker som drabbats utav brott ökade under det tredje kvartalet. Totalt uppger nästan varannan handlare att de blivit utsatta för brott under perioden. Nu krävs krafttag för att vända den dystra trenden.

Svensk Handels Säkerhetsindex, som sammanfattar butikernas brottsutsatthet, ökar med fem procentenheter jämfört med föregående kvartal och landar på 46 procent.

- Trenden är lika oroväckande som den är tydlig - allt för många handlare utsätts på kontinuerlig basis för stölder, hot och bedrägeriförsök. Nu ser vi att stölderna återigen ökar och många handlare vittnar om att de ser över sina sortiment. Det går helt enkelt inte att ha kvar vissa varor i butik, säger Nina Jelver, tf. säkerhetschef på Svensk Handel.

Många av de stölder som begås inom handeln anmäls aldrig. Ofta beror det på att man inte hittar en misstänkt gärningsperson, men allt för ofta är skälet till en utebliven anmälan att man saknar tilltro till rättssystemet. Handlare vittnar om att polisanmälningar rutinmässigt läggs ned utan någon som helst åtgärd. Under det tredje kvartalet angavs detta som skäl bland 43 procent av de handlare som utsatts för brott.

-  Att ta itu med handelns brottsutsatthet måste ligga högt upp på den kommande regeringens agenda. Det krävs mer resurser och att handlarnas rop på hjälp tas på allvar. Redan nu vet vi att handlare tvingas ändra sortiment, öppettider eller att det till och med går så långt att butiker tvingas lägga ner på grund av brottsutsattheten. Vi vill se en förändring och den kan inte vänta, avslutar Nina Jelver.

Nina Jelver är tf.säkerhetschef på Svensk Handel.