Stoppa tobaksindustrin och börja rädda planeten

Inför årets tobaksfria dag har A Non Smoking Generation samlat in videoklipp från ett tiotal olika platser runt om i världen. Klippen vittnar om tobaksindustrins förödande effekter på miljön, från frö till fimp och prilla. Genom att sammanställa dessa till en kort film vill organisationen sprida kunskap om tobak som ett hot mot en global hållbar utveckling.

Bild från filmen

Den tobaksfria dagen, World No Tobacco Day är instiftad av Världshälsoorganisationen WHO och infaller den 31 maj varje år. Syftet med World No Tobacco Day är att uppmärksamma behovet av att förebygga alla former av tobak och nikotinberoende. Årets tema är tobakens negativa effekter på vår miljö och med anledning av detta lanserar A Non Smoking Generation nu en kort informationsfilm i samarbete med nio internationella organisationer.

-       Tobak är ett globalt hållbarhetsproblem och kan bara lösas om vi samarbetar internationellt. Jag är otroligt glad och stolt över att vi på kort tid kunnat bygga upp ett internationellt nätverk av tobaksförebyggande organisationer som kan samverka i frågan, säger Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking Generation

A Non Smoking Generation genomför sedan 2016 en årlig attitydundersökning med hjälp av Novus. Undersökningarna visar bland annat att allmänhetens kunskap om tobakens inverkan på miljö och hållbar utveckling är låg. Extremt få känner till att nikotinet i tobaksfritt snus framställs av tobak och omfattar exakt samma hållbarhetsproblem som övriga tobaksprodukter. En förklaring till den låga kunskapsnivån kan vara mediernas sätt att rapportera om tobak och bristen på kritisk granskning.

I en kvalitativ analys av 490 artiklar som publicerades under första halvåret 2021 handlade 23 procent av artiklarna om den ekonomiska utvecklingen för tobaksbolagen medan endast 0,8 procent av artiklarna handlade om tobakens inverkan på miljö och hållbarhet. Att ensidigt rapportera om tobaksindustrins vinster utan att kritiskt granska dess negativa effekter på hälsa, miljö och hållbar utveckling bidrar till att okunskapen består.

-       På frågan om man anser att det är viktigt med ett hållbart näringsliv svarar de allra flesta politiker och beslutsfattare ja, men när det kommer till tobaksförebyggande insatser så är det betydligt färre som anser att det bör prioriteras. Vår förhoppning är att vår film ska få fler att vilja ta ställning för våra barns rätt till hälsa och en hållbar framtid utan tobak, säger Helen Stjerna.

Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=pKmGM6Ahu7c

Filmen publiceras den 31 maj, samtidigt i nio länder genom de organisationer som medverkat:

-       Den of Hope, Kenya

-       Indonesian Youth Council for Tobacco Control, Indonesien

-       International Youth Tobacco Control, USA

-       Lentera Anak foundation, Indonesien

-       Los Rescatadores, Mexico

-       NoFumadores, Spanien

-       TOFAZA, Zambia

-       UBINIG, Bangladesh

-       Unfairtobacco, Tyskland

Bild från filmen

Reklam för vitt snus ökar i sociala medier och ungas bruk ökar i samma takt16.2.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Betald tobaksreklam i sociala medier har ökat drastiskt under det senaste året. En ny analys som har genomförts av Meltwater, på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att tre tobaksföretag har marknadsfört vitt snus på Instagram i samarbete med minst 34 influencers till ett uppskattat värde av 11,8 miljoner kronor. Samtidigt visar färsk nationell statistik att allt fler ungdomar använder snus och nya nikotinprodukter.

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Stockholm13.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Vecka 50 kommer A Non Smoking Generations föreläsningsturné till Danderyd och Nacka för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Hässelby6.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Vecka 49 kommer A Non Smoking Generations föreläsningsturné till Hässelby för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Enköping6.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Vecka 49 kommer A Non Smoking Generations föreläsningsturné till Enköping för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.