Stor hundturismsatsning i Västsverige ska locka nya besökare

Hundvåfflor, hundglass, ekologiskt hundgodis - ja till och med speciell hundöl – det finns ingen hejd på kreativiteten när den västsvenska besöksnäringen storsatsar på att locka besökare som vill ta med sig hunden på semestern.

Under pandemin har fler än någonsin valt att skaffa hund. Minskade möjligheter till semesterresor och många månader av hemarbete har gjort att många som kanske tidigare funderat på att skaffa hund men avstått på grund av att vardagspusslet inte går ihop har gjort slag i sak. Denna trend har inte gått den västsvenska besöksnäringen förbi. Ett stort antal speciella hundpaket har tagits fram för de besökare som vill semestra tillsammans med sina fyrbenta vänner. Turistrådet Västsverige har därför lanserat en webbplats (Semester med hund i Västsverige) där man samlar alla erbjudanden kring hur man semestrar med hund i Västsverige på bästa sätt.

- Vi märker av en ökad efterfrågan kring hundturism och är väldigt glada över att besöksnäringsföretagen har valt att bredda sina erbjudanden i detta segment och underlätta för hundägare som vill semestra i Västsverige. Vi ser att detta är något som kommer att öka ytterligare framöver, säger Jennie Renström, projektledare Turistrådet Västsverige.

Det är alltså inte bara västsvenska boendeanläggningar som välkomnar gäster med hund. Även västsvenska aktivitetsföretag har tagit fram en rad olika upplägg som får hundvännerna att dra på munnen. Exempelvis erbjuder Hotell Kungshamn i Sotenäs ett hundpaket med egen mat- och vattenskål till hundgodis och till och med "Snuffle" - en specialframtagen alkoholfri pilsner med smak av biff och kyckling. Skärgårdsidyllen Kayak & Outdoor i Grebbestad ordnar så att man kan ta med hunden på kajaktur och Moster Elins Glasscafé i Hjo erbjuder egen hundglass med smak av lax, älg och lever.

- Den genomgående tanken är att det inte ska vara ett problem att ta med hunden till Västsverige. Hunden ska vara en naturlig del av semestern. Vi ser denna satsning som ett stort steg på vägen till att bli Sveriges främsta hunddestination, säger Jennie Renström.