Stor koldioxidbesparing med mobil HVO-tank

Den mobila HVO-tanken i framväxande Ebbepark i Linköping har blivit populär bland byggentreprenörerna. Under de första sex månaderna tankades det 27 671 liter fossilfri HVO-diesel vilket motsvarar en koldioxidbesparing på 79 139 kg. Det kan liknas vid 15 svenskars klimatpåverkan under ett år.

Foto: Lasse Hejdenberg, Hejdlösa bilder

-          HVO-tanken på Ebbepark är ett bra exempel på hur vi är med och utvecklar branschen i rätt riktning gällande hållbarhetsfrågor. Det är härligt att se att det ger effekt, säger Robert Bäckström, projektledare för Ebbepark på Stångåstaden.

Satsningen är ett samarbete mellan de kommunägda fastighetsbolagen Sankt Kors, Stångåstaden, Lejonfastigheter, Energifabriken och Logistikkluster Östergötland. Den består av en 10-kubiks cistern med förnybar diesel, 100 procent HVO. Tankningar registreras i en app som gör administrationen och uppföljningen enklare.

-          Den flyttbara HVO-tanken är ett pilotprojekt i syfte att testa nya lösningar för en effektivare och mer klimatvänlig bygglogistik, och en mer hållbar stadsbyggnation, säger Camilla Einarsson, logistiksamordnare i Ebbepark.

Från nyfiken till ambassadör

Utgångsläget var att visa nyttan med att tanka HVO från tanken, snarare än att försöka övertala byggentreprenörerna. Den placerades därför på byggområdet så aktörerna fick testa.

-          Vi såg tydliga fördelar med produkten, bland annat effektiviseras vårt jobb när vi slipper åka och tanka fordonen. Administrationen och uppföljningen är smidig och risken för bränslestöld är mindre, säger Haris Zelic Kvalitet-, Miljö och Arbetsmiljöchef på ED Bygg som är Stångåstadens entreprenör och bygger bostäder i kvarteret Lugnet. Även om literpriset är något dyrare så sparar vi både tid och arbete – det finns en ekonomisk uppsida med andra ord.

Han fortsätter:

-          Den andra stora fördelen är att man faktiskt tankar fossilfritt. Som ett ISO-certifierat bolag är målet alltid att hitta metoder som minskar vår miljöpåverkan. Maskiner och transporter är något vi själva har identifierat som en viktig miljöaspekt att hantera under produktion. HVO-macken kommer definitivt hjälpa oss att nå våra miljömål, avslutar Haris Zelic.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Foto: Lasse Hejdenberg, Hejdlösa bilder

Stångåstaden har fått en ny look16.6.2022 13:16:32 CEST | Nyheter

Lagom till sommaren har Stångåstaden fått en ny look, en digitalt anpassad kostym som leder bolaget in i framtiden utan att förlora igenkänning. Det klassiska S:et behåller sin välkända form men har moderniserats och optimerats för digital kommunikation. En lekfull färgpalett har arbetats fram, typsnitt har uppdaterats och bolagets uppdrag har förtydligats i nya budskap som sammanfattar vad varumärket Stångåstaden står för. Hela Stångåstaden-koncernen, inklusive dotterbolag, samlas under den nya grafiska profilen.

Byggkostnadsutvecklingen stoppar investeringar1.6.2022 11:39:12 CEST | Blogginlägg

Jag har ett hyggligt stort kontaktnät med många kollegor ute i landet, både i allmännyttiga och privata fastighets- och bostadsbolag och kostnadsutvecklingen är den stora snackisen just nu. Bilden ute i landet är väldigt samstämmig. I princip samtliga vittnar om kostnader som är så höga att projekt riskerar att pausas. Många har också fattat beslut om att inte investera i dagsläget. Det finns därför en överhängande risk att väldigt många projekt stoppas och att det kommer att påverka arbetsmarknaden.