Stor satsning på sommar i city för göteborgarna

Ses i city i sommar – det är parollen för en satsning med gratis upplevelser som Göteborgs Stad gör. Under sommaren fram till Kulturkalaset 1–4 september blir det bland annat Dans vid Packhuskajen, Förfesten på Heden, Musik från vallgraven och Fotbolls-EM på storbild.

Foto: Peter Kvarnström, Marie Ullnert, Beatrice Törnros, Happy Visuals, Kajskjul 8.

Vid Packhuskajen håller Kajskjul 8 i sex dans -och konsertkvällar, med allt från soul, hip hop och reggae. Och som avslutning blir det dansband under Kulturkalaset med dansbana ute på kajen.

– Jättekul att kunna bjuda göteborgarna på dans vid vattnet igen. Dansen ligger många varmt om hjärtat och jag hoppas det blir fullt på dansgolvet. Jag ska absolut dit och ta mig en svängom, säger Eva Flyborg vice ordförande i Göteborg & Co.

Göteborgarna bjuds på upplevelser inom dans, musik och sport.

– Det blir en stor satsning för göteborgare som är kvar i stan i sommar. Vi hoppas att det ska finnas något för alla. Kombinerat med Kulturkalaset så kommer det finnas mycket att uppleva som inte kostar något inträde, säger Jonas Ransgård ordförande i Göteborg & Co.

Detta kan du uppleva gratis:

Dans vid Packhuskajen
Sex dans- och konsertkvällar anordnas på Packhuskajen tillsammans med Kajskjul 8, både inomhus och utomhus. Från 18 år på inomhusspelningarna, utomhuskvällarna är öppna för alla åldrar.

• 13 augusti: Soul-kväll med Isaac And The Soul Company samt DJ före och efter (inomhus)
  • 20 augusti: Eric Gadd med fullt band samt DJ före och efter (inomhus)
  • 26 augusti: Hiphop-kväll med Looptroop Rockers, AKI (Labyrint), Blen m fl samt DJ före och efter (inomhus)
  • 27 augusti: Dancehall & Reggae Bashment, live-act TBA mfl samt DJ före och efter (inomhus)
  • 1 september: Lasse Stefanz + Framed (dansbana med tak. Estimerad kapacitet 2 000 personer)
  • 2 september: Larz-Kristerz + Bhonus (dansbana med tak. Estimerad kapacitet 2 000 personer)

Förfesten på Heden
Vid hela 14 tillfällen håller FKP Scorpio förfest på Heden. På deras Göteborgsscen kommer lokala artister att värma upp inför konserterna på Ullevi. Utöver livemusik blir det dj:s, quiz och mat från Mats Nordström, 29 juli – 27 augusti. Området är öppet kl. 12.00-21.00. Från 18 år.

Musik från vallgraven
Från mitten av juli till början av augusti blir det musik och sånger från Paddanbåtarna i vallgraven. Allt i samarbete med stadens körer och konstnärlig ledare Amy Elizabeth Wheeler.

Heja Sverige! Se fotbolls-EM på storbildsskärm
Var med och heja fram Sverige under EM i Fotboll. Sveriges matcher visas på storbild på Himlabacken vid Viktor Rydbergsgatan. Alla EM:s matcher visas också på storbild i Nordstan, förutom finalen som visas på Götaplatsen förutsatt att Sverige spelar.

• Nederländerna-Sverige, 9 juli kl. 21.00
  • Sverige-Schweiz, 13 juli kl. 18.00
  • Sverige-Portugal, 17 juli kl. 18.00
  • Eventuella slutspelsmatcher
  • Eventuellt finalen, 31 juli kl. 18.00

Loppispremiär i Västra Nordstan
För första gången öppnas alla innergårdar upp i kvarteret runt Kronhuset och Kronhusparken och det blir megaloppis i Göteborgs äldsta bostadskvarter. Fynd, hoppborgar för barnen och god mat. Söndag 21 augusti kl. 11.00-15.00.

Sommarfest på Rosenlundskajen
Gatufest längs kajen med musik, uppträdanden och roligheter för alla åldrar. Lördag 27 augusti från kl. 11.00 till sent.

Öppen Scensommar
På tre platser finns en öppen scen som alla är välkomna att inta. Scenprogram kommer dessutom. Kungstorget, Domkyrkoplan och Brunnsparken, 17 juli – 7 augusti.

Platser att hänga på
I tillägg finns många bra platser att umgås på i staden. Jubileumsparken med Allmänna badet, Playa Skeppsbron vid Stenpiren och 15 andra oaser är några förslag.

Se fler gratisaktiviteter som händer i Göteborg: https://www.goteborg.com/citysommar

Sommarsatsningen möjliggörs av Göteborg & Co i samarbete med FKP Scorpio, Innerstaden Göteborg, Kajskjul 8, Nordstan, Xtended samt konstnärlig ledare Amy Elizabeth Wheeler .

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Vetenskapsfestivalen.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ruben Östlund regisserar publiken på Göteborg Film Festival4.1.2023 07:58:16 CET | Pressmeddelande

Biografens förmåga att skapa kollektiva upplevelser är oöverträffad. Men har samtidens scrollande på individuella skärmar skadat publikens förmåga att delta i en gemensam föreställning? Den dubbelt guldpalmsbelönade regissören, och filmfestivalens hedersordförande, Ruben Östlund vill gå till botten med biobesökarnas beteenden och engagemang. I föreställningen This Is Cinema! på Göteborg Film Festival tar han sig an den försoffade biopubliken för att skapa världens bästa biokultur.

13 nya anledningar att besöka Göteborg jubileumsåret 20233.1.2023 11:10:40 CET | Pressmeddelande

Historien upprepar sig: När Göteborg fyllde 300 år 1921 fick firandet skjutas upp i två år. Och samma sak hände 2021 när Göteborg fyllde 400 år; pandemin satte stopp för firandet. Men i juni startar äntligen Göteborgs Jubileumsfirande. Det blir en stor Jubileumsfestival som inleder sommaren. Och det är bara en av höjdpunkterna i Göteborg. Här listar vi 13 nya anledningar till att besöka Göteborg i år.

A new direct line from New York bolsters Gothenburg as a destination21.12.2022 13:05:47 CET | Press release

At the end of April next year, SAS starts a new direct flight between Gothenburg and New York. The direct link will mean a lot for more visitors to explore and choose Gothenburg. – It shows that there is great faith in Gothenburg as a destination. The development here is fantastic and good access to international metropoles can be the deciding factor in the competition with other cities, says Peter Grönberg CEO of Göteborg & Co.