Stora skillnader i pris på livförsäkringar

Priset på en livförsäkring varierar stort mellan olika försäkringsbolag. Det är också stora skillnader i hur långt upp i ålder som livförsäkringen gäller. Det visar en ny jämförelse av individuella livförsäkringar från oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Ny jämförelse av livförsäkringar

Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört individuella livförsäkringar, det vill säga försäkringar som ger efterlevande ett engångsbelopp när försäkringstagaren avlider. Jämförelsen visar att det finns stora skillnader i årspremie mellan olika försäkringsbolag. Från 800 till 2 700 kronor per år för en 50-åring. Premierna avser ett försäkringsbelopp på en miljon kronor.

- Det är viktigt att välja livförsäkring med omsorg. Det finns rejäla skillnader i premier och vi ser stora prisökningar ju äldre försäkringstagarna blir. Premierna kan fyrdubblas mellan 50 och 65 år, säger Jenny Sparring, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Det finns också skillnader i hur länge försäkringarna gäller. Vissa livförsäkringar kan upphöra redan vid 67 års ålder medan andra gäller till den försäkrade är 90 år. Den ersättning som betalas ut till de efterlevande kan sjunka vid en viss ålder, hos några försäkringsbolag redan vid 55 år.

- Undvik att byta försäkring. Hos alla livförsäkringsbolag måste du fylla i en hälsodeklaration när du tecknar en individuell livförsäkring, Om din hälsa blivit sämre när du byter försäkring, riskerar du att inte få teckna en ny försäkring, säger Håkan Carlsson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Det finns andra försäkringar som fungerar på samma sätt som livförsäkringar, till exempel låneskydd och det efterlevandeskydd som ingår i eller kan väljas till i tjänstepensioner. Många par tecknar sådana försäkringar eller livförsäkringar när de köper hus eller en dyr lägenhet, för att ge partnern möjlighet att bo kvar om någon av dem skulle dö.

- Vi märker att intresset för livförsäkringar ökar i tider av ekonomisk oro. Många konsumenter har frågor om livförsäkringar och de vill ha möjlighet att jämföra olika försäkringar. Det har tidigare varit svårt eftersom det inte förrän nu har funnits något jämförelseverktyg, säger Håkan Carlsson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Om Jämförelsen
Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört 13 olika livförsäkringar med ett försäkringsbelopp på en miljon kronor. Jämförelsen omfattar merparten av den svenska försäkringsmarknaden och är den första i sitt slag.

Om livförsäkringar på konsumenternas.se

Jämför livförsäkringar här