Stora skillnader visar PRO:s årliga matprisundersökning

Skillnaderna i matpriser är stora beroende på var i Sverige du handlar och i vilken butik. Det visar PRO:s stora prisundersökning för 2018. Nytt för i år är att vi även jämfört med att handla på nätet, och hur pensionärsvänliga butikerna är.

-      Det är tråkigt att bara fyra procent av de undersökta butikerna uppfyller kriterierna för att vara pensionärsvänliga, säger Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO. Vi har bland annat undersökt möjligheterna att betala kontant, om butiken har pensionärsrabatt nån dag i veckan, samt tillgång till kundtoalett.

Under en dag i höstas besökte PRO-medlemmar 700 butiker över hela landet, och undersökte priserna för vanliga vardagsvaror. Billigaste matkassen hittade vi i Charlottenberg i Värmland – och den dyraste fanns i Uppsala. I Charlottenberg kostade kassen 673 kronor, motsvarande matkasse i Uppsala fick man betala 958 kronor för. Det skiljer alltså 285 kronor, eller 42 procent, för samma varor.

Genomsnittspriset i hela landet är 802 kronor för PRO:s matkasse. Lägsta genomsnittspriset hittade vi i Värmland. Det högsta i Norrbotten.

För första gången har vi också i samarbete med prisjämförelsesajten Nätmat undersökt butiker på nätet. Genomsnittspriset för PRO:s matkasse var 900 kronor. Det är alltså, enligt vår undersökning, tolv procent dyrare att handla på nätet än i en vanlig butik.

Mer information om prisundersökningen på www.pro.se/prisundersokning

Ola Nilsson, sakkunnig PRO, ola.nilsson@pro.se, tel: 070-236 3503
Sten Söderberg, pressekreterare PRO, sten.soderberg@pro.se, tel: 08-701 6710

FOTO: Anneli Nygårds PRO

"Glädjande att politikerna ser bortom sina partiers egna intressen"15.11.2018 10:26:55Pressmeddelande

I budgetpropositionen för 2019, som övergångsregeringen har lämnat till riksdagen idag, finns bara ett nytt förslag: att ta ytterligare ett steg för rättvis skatt för pensionärer och löntagare. PRO:s påtryckningar har lett fram till en unik överenskommelse över partigränserna. När en övergångsregering lägger fram en statsbudget ska den vara opolitisk och inte innehålla några nya förslag jämfört med föregående års budgetproposition.