Stora skillnader visar PRO:s årliga matprisundersökning

Skillnaderna i matpriser är stora beroende på var i Sverige du handlar och i vilken butik. Det visar PRO:s stora prisundersökning för 2018. Nytt för i år är att vi även jämfört med att handla på nätet, och hur pensionärsvänliga butikerna är.

-      Det är tråkigt att bara fyra procent av de undersökta butikerna uppfyller kriterierna för att vara pensionärsvänliga, säger Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO. Vi har bland annat undersökt möjligheterna att betala kontant, om butiken har pensionärsrabatt nån dag i veckan, samt tillgång till kundtoalett.

Under en dag i höstas besökte PRO-medlemmar 700 butiker över hela landet, och undersökte priserna för vanliga vardagsvaror. Billigaste matkassen hittade vi i Charlottenberg i Värmland – och den dyraste fanns i Uppsala. I Charlottenberg kostade kassen 673 kronor, motsvarande matkasse i Uppsala fick man betala 958 kronor för. Det skiljer alltså 285 kronor, eller 42 procent, för samma varor.

Genomsnittspriset i hela landet är 802 kronor för PRO:s matkasse. Lägsta genomsnittspriset hittade vi i Värmland. Det högsta i Norrbotten.

För första gången har vi också i samarbete med prisjämförelsesajten Nätmat undersökt butiker på nätet. Genomsnittspriset för PRO:s matkasse var 900 kronor. Det är alltså, enligt vår undersökning, tolv procent dyrare att handla på nätet än i en vanlig butik.

Mer information om prisundersökningen på www.pro.se/prisundersokning

Ola Nilsson, sakkunnig PRO, ola.nilsson@pro.se, tel: 070-236 3503
Sten Söderberg, pressekreterare PRO, sten.soderberg@pro.se, tel: 08-701 6710

FOTO: Anneli Nygårds PRO

PRO Ångermanland erbjuder regionen hjälp med covid-information28.1.2021 16:00:39 CETPressmeddelande

PRO Ångermanland har idag cirka 7500 medlemmar där merparten är i åldern 70+. Vi har ett väl utvecklat medlemssystem med såväl sms-funktion som e-post till våra medlemmar. Vi erbjuder oss nu att hjälpa till med information om när, var och hur vaccinationen går till. Det är snabbt och enkelt att via vårt medlemssystem att nå ut till medlemmarna och detta utan kostnad för Region Västernorrland.