Stora teatern i Linköping renoveras

Östgötateatern flyttar ut delar av vårens repertoar till andra lokaler med anledning av en modernisering och renovering av Stora teatern i Linköping.

Teaterbyggnaden i Linköping är i behov av renovering och modernisering i stora delar av lokalerna och i de tekniska installationerna. För att arbetena ska kunna genomföras ostört har fastighetsägaren Lejonfastigheter beslutat att huset ska vara stängt för verksamhet under tiden som renoveringen pågår.

– Det är tråkigt att behöva stänga teatern under en period och vi beklagar att vi orsakar besvär för verksamheten och för publiken. Men vi måste sköta om byggnaden som är av stort värde för Linköping. Den kommer att fortsätta glädja Linköpingsborna i många år framöver, säger Lejonfastigheters VD Micael Antamo.

Arbetet påbörjas i april 2020 och med anledning av detta kommer hyresgästen Östgötateatern att flytta de planerade Linköpingsföreställningarna i april-maj till andra lokaler. Farsen Rampfeber kommer istället att ges på närliggande Forumteatern och soppteaterföreställningar på kulturhuset Skylten.

– Vi har undersökt många tänkbara lokaler och är glada över att kunna fortsätta erbjuda Linköpingspubliken teater i vår. Rampfeber är en riktig smälla-i-dörrarna-fars med en stor vridscen men den ryms på Forumteatern och vår populära soppteater kan fortsätta i samma stil med musikalisk underhållning tillsammans med lunchsoppa. Förhoppningsvis kan de nya spelplatserna göra att ännu fler upptäcker Östgötateaterns breda repertoar, säger teaterchef Nils Poletti.

Berörda abonnenter har informerats. Med anledning av lokalflytten har biljettsläppet för Rampfeber och senvårens soppteater (Above all this och Bränn dessa rader) flyttats fram till den 10 december.

Stora teatern i Linköping öppnar igen till hösten 2020.

FÖR MER INFORMATION OM ÖSTGÖTATEATERNS VERKSAMHET
Nils Poletti, teaterchef Östgötateatern, 070-921 95 37, nils.poletti@ostgotateatern.se
Jeanette Söderwall, kommunikatör, 070-535 01 75, jeanette.soderwall@ostgotateatern.se

FÖR MER INFORMATION OM TEATERBYGGNADEN