Stordalen-effekt hos Ving

Efter förra veckans offentliggörande av de nya ägarna för Vinggruppen i Norden, Stordalen-kontrollerade Strawberry Group, Altor Fund V och TDR Capital, kan Ving nu se en tydlig Petter Stordalen-effekt. Under helgen bokades 30 procent fler resor jämfört med samma tid i fjol.

Petter Stordalen, en av Vings nya ägare, fotograf Kate Gabor

Försäljningen tog fart rejält när ving.se öppnades upp igen för bokningar av resor under torsdagen. Antalet bokningar ökade med 154 procent jämfört med samma dag ifjol och under helgen såldes 30 procent fler resor än normalt över ett veckoslut.

- Under helgen sålde vi resor till ett värde av totalt 81 miljoner kronor, vilket verkligen tyder på en effekt av de nya ägarna. Våra kunder har visat oss ett enormt stort stöd under de senaste veckorna, vilket vi är väldigt tacksamma för. Vi ser just nu en hög efterfrågan både innevarande vinter och även till nästa sommar. Bäst bokat är Kanarieöarna och långväga resmål både österut och västerut, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Petter Stordalen, en av Vings nya ägare, fotograf Kate Gabor

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lyfter igen – sommarprogrammet 2020 är här!26.6.2020 10:20:54 CESTPressmeddelande

Från den 25 juli kan soltörstande svenskar åter igen resa till Medelhavet med Ving. Sedan reseavrådan släpptes har företaget jobbat intensivt med att få flyg och hotell redo för ”take off”. Parallellt har ett arbete gjorts med utökade säkerhetsrutiner för tryggt resande under pandemin samt generösare villkor vid nybokningar. Semesterpaket med reguljärflyg är möjligt från och med den 1 juli.

Ving och Nordic Choice lanserar semester med Lollo & Bernie i Sverige i sommar20.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

I väntan på att barnfamiljer ska kunna resa utomlands till Vings populära familjehotell Sunwing Family Resorts så får de populära maskotarna Lollo & Bernie komma till Sverige istället. Nu lanserar Ving i samarbete med Nordic Choice en ny satsning där Lollo & Bernie kommer att finnas på tre utvalda hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö i sommar. På plats erbjuds efterlängtade aktiviteter för de allra minsta med barnklubb och Teen Lounge för de lite äldre barnen.

Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka25.3.2020 13:38:56 CETPressmeddelande

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.