Stordalen-effekt hos Ving

Efter förra veckans offentliggörande av de nya ägarna för Vinggruppen i Norden, Stordalen-kontrollerade Strawberry Group, Altor Fund V och TDR Capital, kan Ving nu se en tydlig Petter Stordalen-effekt. Under helgen bokades 30 procent fler resor jämfört med samma tid i fjol.

Petter Stordalen, en av Vings nya ägare, fotograf Kate Gabor

Försäljningen tog fart rejält när ving.se öppnades upp igen för bokningar av resor under torsdagen. Antalet bokningar ökade med 154 procent jämfört med samma dag ifjol och under helgen såldes 30 procent fler resor än normalt över ett veckoslut.

- Under helgen sålde vi resor till ett värde av totalt 81 miljoner kronor, vilket verkligen tyder på en effekt av de nya ägarna. Våra kunder har visat oss ett enormt stort stöd under de senaste veckorna, vilket vi är väldigt tacksamma för. Vi ser just nu en hög efterfrågan både innevarande vinter och även till nästa sommar. Bäst bokat är Kanarieöarna och långväga resmål både österut och västerut, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Petter Stordalen, en av Vings nya ägare, fotograf Kate Gabor

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lanserar kombinationsresor med tåg, hotell och flyg i Europa19.12.2019 10:08:41 CETPressmeddelande

Under 2019 har Ving lanserat två gruppresor med tåg och vandring, och nu utökas erbjudandet ytterligare genom ett samarbete med partnern Trainplanet. Nu lanserar Ving, som enda svensk researrangör, möjligheten att på egen hand flyga in till en stad och sedan resa genom landet med tåg med ett tågpass, ett sk ”One country pass” samt bo på utvalda hotell för att därefter flyga hem från en annan stad. Alla flygresor är som alltid med Ving klimatkompenserade.

Ving släpper upp nästa vinters resor17.12.2019 12:29:32 CETPressmeddelande

Med start idag, tisdagen den 17 december, släpps nästa vinters mest eftertraktade resor upp till försäljning hos Ving. Fler hotell och resmål kommer sedan succesivt. Till vintern 2020/2021 kommer Ving att erbjuda resor från 10 lokalflygplatser runtom i landet samt från Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Trenden pekar på att svenskarna i allt högre utsträckning väljer resmål på närmare håll nästa vinter och den klassiska chartern sticker alltmer ut som det mest hållbara alternativet när man reser på solsemester under vintern.