Stordalen-effekt hos Ving

Efter förra veckans offentliggörande av de nya ägarna för Vinggruppen i Norden, Stordalen-kontrollerade Strawberry Group, Altor Fund V och TDR Capital, kan Ving nu se en tydlig Petter Stordalen-effekt. Under helgen bokades 30 procent fler resor jämfört med samma tid i fjol.

Petter Stordalen, en av Vings nya ägare, fotograf Kate Gabor

Försäljningen tog fart rejält när ving.se öppnades upp igen för bokningar av resor under torsdagen. Antalet bokningar ökade med 154 procent jämfört med samma dag ifjol och under helgen såldes 30 procent fler resor än normalt över ett veckoslut.

- Under helgen sålde vi resor till ett värde av totalt 81 miljoner kronor, vilket verkligen tyder på en effekt av de nya ägarna. Våra kunder har visat oss ett enormt stort stöd under de senaste veckorna, vilket vi är väldigt tacksamma för. Vi ser just nu en hög efterfrågan både innevarande vinter och även till nästa sommar. Bäst bokat är Kanarieöarna och långväga resmål både österut och västerut, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Petter Stordalen, en av Vings nya ägare, fotograf Kate Gabor

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Julrush hos Ving: 9 av 10 julresor är sålda inför storhelgerna3.12.2019 10:45:59 CETPressmeddelande

När julhelgerna nu närmar sig är det många som har bokat en jul- och nyårsresa, och i förra veckan, när snön föll över stora delar av landet, såldes 30 procent fler vinter- och sommarresor jämfört med samma vecka i fjol. Men fortsatt finns lite resor kvar för den som vill fira julen utomlands, främst till Kanarieöarna och Thailand. Det lär också ligga en del resepaket under granen i år.

Affären klar: Stordalen och Altor nya ägare av Vinggruppen31.10.2019 07:53:30 CETPressmeddelande

Igår presenterades den nya ägartrion för Vinggruppen, Stordalen-kontrollerade Strawberry Group, Altor Fund V och TDR Capital, vid en presskonferens i Stockholm. Tidigt på torsdagsmorgonen kunde affären formellt avslutas, vilket innebär att den nya koncernen Nordic Leisure Travel Group, bildad av ägarna, från och med idag äger Ving, Spies, Tjäreborg och det nordiska flygbolaget som nu bytt namn till Sunclass Airlines.