Storsatsning på filmen som upplevelse i Västra Götaland

Den 1 september drar Turistrådet Västsverige igång sin kampanj Kulturhöst i Västsverige, som presenterar kulturupplevelser man kan uppleva i Västsverige de kommande månaderna. En av nyheterna för året är att lyfta fram Västra Götaland som Skandinaviens ledande filmregion, fylld av inspelningar, filmfestivaler och inte minst biografer. Här samarbetar Turistrådet Västsverige med 30-årsjubilerande Film i Väst.
Foto: Boel Ferm/nuab.eu

- Jag har själv haft några av mina största upplevelser när jag sett film. Det är en speciell känsla att gå in från höstmörkret in i en varm biosalong och bara åka med. Därför vill vi lyfta fram filmen, biograferna och festivalerna som en del av möjliga utflyktsmål. Kombinerar du det med en resa till en ort du inte varit på där du också kan gå på utställning eller museum och avsluta med middag och bio så kan du få en fulländad helg, säger Fredrik Lindén, vd för Turistrådet Västsverige.

Vad kan besökarna uppleva? Främst står tre stora långfilmer inspelade i regionen, alla samproducerade med Film i Väst:

• Björn Runges Bränn alla mina brev baserad på Alex Schulmans roman med samma namn. Biopremiär 23 september
  • Ruben Östlunds Guldpalmsvinnare Triangle of Sadness, inspelad i Göteborg och Trollhättan, som får biopremiär 7 oktober.
  • Tina Mackics LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta, inspelad i Alingsås. Biopremiär 28 oktober.

- Vi är glada över att kunna samarbeta med Turistrådet Västsverige kring filmen som upplevelse, det finns många fina biografer i regionen och ett stort antal filmer spelas in här varje år. Vi är stolta över att kunna dela med oss av några av höstens stora samproduktioner som spelats in i regionen. Ett bättre sätt att fira våra 30 år kan man inte hitta, säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst.

I Västsverige finns det ett 60-tal biografer, från de stora biopalatsen ner till de föreningsdrivna. Många av dem är en upplevelse i sig att se film i. Folkets hus i Ulricehamn har utnämnts till Sveriges vackraste. Biograf Stjärnan i Nossebro har rötter från 1920-talet. Sveriges minsta biograf ligger i Tollered, i Lerums kommun. Här kan du själv välja vilken film du vill se.

För den som är specialintresserad av naturdokumentärer eller unga filmares kortfilmer är Scandinavian Wild Life Filmfestival och Novemberfestivalen i Trollhättan givna. I Marks kommun arrangeras en festival särskilt riktad mot de unga.

Här kan du läsa mer om biograferna, festivalerna, Fun facts och inspelningsplatser att besöka:

Film och bio i Västsverige (vastsverige.com)

Turistrådet Västsverige och Film i Väst ägs båda två av Västra Götalandsregionen.

Foto: Boel Ferm/nuab.eu