Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad
"Årets Bygge" är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris som varje år delas ut av tidningen Byggindustrin för att hylla samhällsbyggarbranschen. I stark konkurrens kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Träkonstruktion, solceller och smarta materialval var flera anledningar till utmärkelsen. Dessutom meddelade SGBC nyligen att man slutfört godkännandet av certifieringen av Visby-butiken som innebär den första klimatneutrala byggnaden enligt det nya certifieringssystemet NollCO2 som SGBC utvecklat tillsammans med Lidl. En plakett med certifieringen lämnades under veckan över till Lidl Sverige.
- Det som bara för några år sedan var en avlägsen vision är nu omsatt i praktiken, och att få ta emot utmärkelsen Årets Bygge och kunna titulera sig bäst i branschen är oerhört kul och ett kvitto på det hårda arbete som lagts ner de senaste åren. Jag är väldigt stolt över att vara en del av det fantastiska team som genomfört vad som är en milstolpe i modern tid inom bygg- och fastighetsbranschen i Sverige. Vi hoppas kunna inspirera fler att våga göra liknande satsningar, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet på Lidl Sverige.
Lidl Sverige är pionjärer inom hållbart byggande. Idag har företaget några av världens grönaste handelsbyggnader och flera butiker har fått miljöcertifieringen BREEAM Outstanding. Hållbarhet genomsyrar hela Lidl Sveriges verksamhet och företaget är idag en av de branschledande hållbarhetsaktörerna inom dagligvarubranschen.
Om Lidl Visby
Butiken i Visby tar hållbart byggande till en ny, högre nivå. Butiken är byggd helt i trä och uppfyller som första byggnad miljöcertifieringen NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) samt som första byggnad BREEAM-SE med betygsnivån Excellent. Den har utrustats med 780 kvm solceller på taket, som förser butiken med förnyelsebar el. Dessutom är byggnadens tak försett med drygt 282 kvm gröna takytor, där det växer sedum, gräs och örter. På tomten finns två ekozoner och planteringsytor på cirka 1 450 kvm som bidrar till biologisk mångfald.
Läs mer om Lidls fastigheter på www.realestate-lidl.se/
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar ägg frigående inomhus 15-pack, 12- pack och 6-pack25.7.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar ägg från frigående höns inomhus stämplat med: 2SE684-35 , 2SE684-36 på ägget och det är endast dessa produktkoder som berörs. Bäst före datum till och med 2024-08-13.
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött12.7.2024 17:36:20 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Bäst butiksbakat bröd hos Lidl Sverige10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är den bästa dagligvarukedjan när det gäller butiksbakat bröd. Det framgår av en nybakad undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom butiksbakat bröd.
Lidl Sverige bäst på frukt och grönt enligt Novus28.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är bäst på frukt och grönt. Det framgår av en färsk undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom frukt och grönt.
Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum