Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad
"Årets Bygge" är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris som varje år delas ut av tidningen Byggindustrin för att hylla samhällsbyggarbranschen. I stark konkurrens kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Träkonstruktion, solceller och smarta materialval var flera anledningar till utmärkelsen. Dessutom meddelade SGBC nyligen att man slutfört godkännandet av certifieringen av Visby-butiken som innebär den första klimatneutrala byggnaden enligt det nya certifieringssystemet NollCO2 som SGBC utvecklat tillsammans med Lidl. En plakett med certifieringen lämnades under veckan över till Lidl Sverige.
- Det som bara för några år sedan var en avlägsen vision är nu omsatt i praktiken, och att få ta emot utmärkelsen Årets Bygge och kunna titulera sig bäst i branschen är oerhört kul och ett kvitto på det hårda arbete som lagts ner de senaste åren. Jag är väldigt stolt över att vara en del av det fantastiska team som genomfört vad som är en milstolpe i modern tid inom bygg- och fastighetsbranschen i Sverige. Vi hoppas kunna inspirera fler att våga göra liknande satsningar, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet på Lidl Sverige.
Lidl Sverige är pionjärer inom hållbart byggande. Idag har företaget några av världens grönaste handelsbyggnader och flera butiker har fått miljöcertifieringen BREEAM Outstanding. Hållbarhet genomsyrar hela Lidl Sveriges verksamhet och företaget är idag en av de branschledande hållbarhetsaktörerna inom dagligvarubranschen.
Om Lidl Visby
Butiken i Visby tar hållbart byggande till en ny, högre nivå. Butiken är byggd helt i trä och uppfyller som första byggnad miljöcertifieringen NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) samt som första byggnad BREEAM-SE med betygsnivån Excellent. Den har utrustats med 780 kvm solceller på taket, som förser butiken med förnyelsebar el. Dessutom är byggnadens tak försett med drygt 282 kvm gröna takytor, där det växer sedum, gräs och örter. På tomten finns två ekozoner och planteringsytor på cirka 1 450 kvm som bidrar till biologisk mångfald.
Läs mer om Lidls fastigheter på www.realestate-lidl.se/
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum