Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

"Årets Bygge" är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris som varje år delas ut av tidningen Byggindustrin för att hylla samhällsbyggarbranschen. I stark konkurrens kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Träkonstruktion, solceller och smarta materialval var flera anledningar till utmärkelsen. Dessutom meddelade SGBC nyligen att man slutfört godkännandet av certifieringen av Visby-butiken som innebär den första klimatneutrala byggnaden enligt det nya certifieringssystemet NollCO2 som SGBC utvecklat tillsammans med Lidl. En plakett med certifieringen lämnades under veckan över till Lidl Sverige.

- Det som bara för några år sedan var en avlägsen vision är nu omsatt i praktiken, och att få ta emot utmärkelsen Årets Bygge och kunna titulera sig bäst i branschen är oerhört kul och ett kvitto på det hårda arbete som lagts ner de senaste åren. Jag är väldigt stolt över att vara en del av det fantastiska team som genomfört vad som är en milstolpe i modern tid inom bygg- och fastighetsbranschen i Sverige. Vi hoppas kunna inspirera fler att våga göra liknande satsningar, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet på Lidl Sverige.

Lidl Sverige är pionjärer inom hållbart byggande. Idag har företaget några av världens grönaste handelsbyggnader och flera butiker har fått miljöcertifieringen BREEAM Outstanding. Hållbarhet genomsyrar hela Lidl Sveriges verksamhet och företaget är idag en av de branschledande hållbarhetsaktörerna inom dagligvarubranschen.

Om Lidl Visby
Butiken i Visby tar hållbart byggande till en ny, högre nivå. Butiken är byggd helt i trä och uppfyller som första byggnad miljöcertifieringen NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) samt som första byggnad BREEAM-SE med betygsnivån Excellent. Den har utrustats med 780 kvm solceller på taket, som förser butiken med förnyelsebar el. Dessutom är byggnadens tak försett med drygt 282 kvm gröna takytor, där det växer sedum, gräs och örter. På tomten finns två ekozoner och planteringsytor på cirka 1 450 kvm som bidrar till biologisk mångfald.

Läs mer om Lidls fastigheter på www.realestate-lidl.se/

Jonas Strömvall, fastighetschef Lidl Sverige; Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet, Lidl Sverige; Pia Stoll, Chef GreenBuilding och NollCO2, SGBC

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.