Stort felsteg att ge Cementa tillstånd

I dag gav regeringen Cementa tillstånd till fortsatt kalkbrytning i Slite till årsskiftet 2022 – trots att det bryter mot grundlagen och kan få allvarliga konsekvenser för vattenförsörjningen på Gotland. Naturskyddsföreningen kommer att överklaga beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen.

– Cementa har nu fått ett exceptionellt undantag från miljölagarna – trots att de fortfarande inte uppfyller miljökraven. Det är helt oacceptabelt och vi kommer att överklaga beslutet, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Det var i juli i år som Mark- och miljööverdomstolen avvisade Cementas ansökan om ökad kalkstensbrytning på Gotland. Motiveringen var att det underlag som bolaget lämnat in hade ”så väsentliga brister” att det inte kunde ”utgöra grund för ett ställningstagande”. Trots det röstade samtliga partier i riksdagen i september – efter larm från näringslivet om cementkris, tvärbroms för industrin och massarbetslöshet – igenom en skräddarsydd lagändring för Cementa. Den är denna nya ”Lex Cementa” som regeringen nu använt för att ge bolaget förlängt tillstånd.

Expertmyndigheter har varit starkt kritiska och pekat på kalkbrytningens risker för Gotlands vattenförsörjning och känsliga naturområden. Tunga juridiska instanser som Lagrådet anser att det nya kapitlet i miljöbalken strider mot regeringsformen och kan skada ”tilltron till det svenska rättssystemet”. Dessutom ser problemet med kalkbrist ut att redan vara löst.

– Cementa har redan tecknat avtal med Nordkalk, som ligger 15 kilometer från Slitefabriken, om att leverera tillräckliga mänger kalksten för att försörja Sverige med cement i sex år. Med den informationen faller hela behovet av undantagslagen, säger Oscar Alarik, chefsjurist på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen kommer nu att ansöka om rättsprövning hos Högsta förvaltningsdomstolen. Det är en rätt som miljöorganisationer och privatpersoner har enligt Århuskonventionen och Europakonventionen för mänskliga rättigheter.

– Vi bedömer att vi har goda utsikter att få beslutet upphävt med tanke på de allvarliga riskerna för både miljön och rättssäkerheten. Gör vi inget riskerar vi att detta öppnar upp för att andra företag också ska få anpassade lagar, slippa ta miljöhänsyn och bedriva miljöskadlig verksamhet, säger Oscar Alarik.

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.