Stort intresse för växande träbransch

Trä fortsätter att ta marknadsandelar som byggnadsmaterial och det växande intresset syntes också på branschorganisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä. − Allt fler inser att det är både enkelt och hållbart att bygga med träkonstruktioner, säger Johan Fröbel, chef teknik och distribution, Svenskt Trä.

Det var sammanlagt drygt 550 entreprenörer, platschefer, arbetsledare, entreprenadsingenjörer, konstruktörer, arkitekter och studenter som kom till Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä.

Arrangemanget som hölls i Stockholm den 13 november ingår i en serie med seminarier om träbyggande och den här gången var temat planering och montage av större träkonstruktioner.

− Alla seminarietillfällen har varit mycket välbesökta och jag kan konstatera att det finns ett stort intresse för att lära mer om att bygga i trä. Det innebär också att svensk träbyggnadsindustri tar marknadsandelar, med en prognosticerad fördubbling av omsättningen fram till 2025, säger Johan Fröbel.

Goda erfarenheter i utsatta miljöer
Dagens tema belystes från flera olika håll. Ulla Alberts, vd på Murman Arkitekter AB, berättade om projekt som företaget nu arbetar med, bland annat kvarteret Eken i Mariestad och kvarteret Sergeanten i Visby.

− Vi har bara goda erfarenheter av att bygga i trä, även i vädermässigt utsatta miljöer, och det jag hör från de byggare vi jobbar med i trähusprojekten är att de aldrig vill bygga i något annat material, sa hon.

Den bilden förstärktes av Marie-Louise Larsell och Maria Wernius, inköps- respektive HMS-chef, på AO Bygg Bostäder Veidekke.

− Trä är bättre än till exempel betong vad gäller hälsa, miljö och säkerhet, eftersom det är lättare, tystare, minimerar arbetet med upphettade material och innehåller färre farliga ämnen, sa Marie-Louise Larsell.

Hållbart montage
Deltagarna fick också lyssna på Åge Holmestad, projektutvecklare/seniorrådgivare på Moelven Limtre AS, och hans erfarenheter från montaget av Finansparken i Stavanger, ett av Europas största företagshus i limträ.

− För att sätta samman bygget användes 80 centimeter långa dyblar i trä. Det är en unik och hållbar metod på en så stor konstruktion och något som ställde mycket höga krav på precisionen i de prefabricerade limträelementen, sa Åge Holmestad.

Även Harald Liven, projektutvecklare/konstruktör på Moelven Limtre AS, berättade om montaget av en riktigt stor och avancerad konstruktion, nämligen Mjöstornet i Brumundal som räknas som världens högsta trähus med sina 18 våningar.

− Det kräver extrem precision genom hela processen och faktum är att trähus idag ligger långt före stål och betong vad gäller kundnöjdhet, sa han.

Tar marknadsandelar
Pelle Olsson, montagechef på Martinsons Byggsystem KB, gav praktiska tips om montage för att få en så effektiv byggprocess som möjligt och Roberto Crocetti, adjungerad professor på KTH, pratade om temporära stagningar av stora träkonstruktioner.

− Stål är faktiskt farligare än trä under byggnationen på grund av att det generellt har slankare dimensioner jämfört med trä, sa han.

Per Karnerud, fukt- och energiexpert på Karnehed Design & Construction AB, ställde bland annat frågan om det behövs väderskydd under montage av limträ och KL-träkonstruktioner.

− Svaret är nej, massiva konstruktioner i limträ och KL-trä kan byggas utan väderskydd. Ställen där vatten kan tränga in och bli kvar kan istället skyddas med tejp, men ofta räcker det att man skrapar av vattnet från ytan med en raka.

Mikael Eliasson sammanfattar dagen:

− Svensk träbyggnadsindustri med sin bas i ett uthålligt skogsbruk är världsledande och våra seminarier är viktiga för att sprida kunskap om framtidens hållbara byggande.

Fakta
Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä hölls den 13 november i Stockholm. Ett tips för den som vill lära mer om möjligheterna med trä är att läsa Limträhandbok Del 1-4 som Svenskt Trä gett ut. Ett annat är att hålla utkik efter fler av de uppskattade kunskapsdagar och föreläsningar som Svenskt Trä arrangerar.

Johan Fröbel, chef teknik och distribution, Svenskt Trä
+46 70 289 79 68, johan.frobel@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationschef, Svenskt Trä
+46 8 762 79 65, camilla.carlsson@svenskttra.se

”Global efterfrågan för sågat virke kommer fortsätta att öka”29.11.2018 14:53Pressmeddelande

Den 21–22 november höll branschorganisationen Svenskt Trä sitt årliga marknadsevent i Karlstad. En generell slutsats från eftermiddagens internationella marknadsavsnitt var att tidigare underskott på trävaror nu i det korta perspektivet återgått till en mer normal balans mellan utbud och efterfrågan. Trots internationell instabilitet bedöms global efterfrågan på trävaror fortsätta att öka under kommande år då behovet av att bygga hållbart växer.

Framtidstro under årets Trämarknad trots internationell oro och handelskrig27.11.2018 13:32Pressmeddelande

Under årets upplaga av Trämarknaden, arrangerat av branschorganisationen Svenskt Trä, diskuterades dels nordisk bygghandel dels internationell marknad med fokus på Kina, USA och Nordafrika. Vid sidan om djupdykningar i de olika marknaderna var digitalisering, standardisering och produktifiering ett tema under dagen. Den svenska sågverksindustrins största kundsegment, nordisk bygghandel, var temat på förmiddagen och budskapet från både sågverken och bygghandeln var att framtiden ligger i ett ökat samarbete med fokus på produktutveckling och effektivare flöden.

Möt hela träindustrin i Karlstad20.11.2018 07:41Pressinbjudan

PRESSINBJUDAN Trämarknaden i Karlstad är en mittpunkt och mötesplats för såväl den svenska som internationella sågverksbranschen. Under en för- och eftermiddag den 22 november möter vi de främsta företrädarna från trä- och sågverksindustrin som delar med sig av trender och utveckling av träindustrins marknad. Välkommen att delta under seminarium och presslunch samt under utnämningen av riddare av Trämarknadsorden.

Möt hela träindustrin i Karlstad16.11.2018 13:17Pressinbjudan