Stressnivån på arbetsplatserna ökar – kvinnor mest stressade

Var tredje svensk, 34 procent, är alltid eller ofta stressad på arbetsplatsen. Det är en ökning jämfört med tre år sedan, då motsvarande siffra låg på 26 procent. Framför allt är det kvinnor som känner sig stressade, och hela sex av tio kvinnor tycker att stress är ett utbrett problem på arbetsplatsen. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Arbetsgivarna behöver ta arbetsmiljöproblemet med stressen på allvar. Jämfört med 2016 ser vi tyvärr att utvecklingen går åt fel håll, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Totalt är var tredje anställd, 34 procent, alltid eller ofta stressad på arbetsplatsen enligt årets undersökning. Det är en ökning med 8 procentenheter från 2016, då motsvarande siffra låg på 26 procent. Det är främst hög arbetsbelastning och otydligt ledarskap som skapar stress på jobbet.

– Otydligt ledarskap och brist på strukturer på arbetsplatsen leder till mer stress. Företag som vill minska stressnivåerna bör därför satsa på att stötta och utveckla sina chefer. Det ger nöjdare medarbetare och bättre chanser att både rekrytera och behålla anställda, säger Elisabeth Skol.

Stor skillnad i stressnivå mellan kvinnor och män
Skillnaden i hur män och kvinnor upplever stress på arbetsplatsen är påtaglig. Hela tio procentenheter skiljer könen åt, med 39 procent av kvinnorna som uppger att de är stressade på arbetsplatsen och 29 procent av männen.

Samtidigt uppger 57 procent av kvinnorna att stress är ett utbrett problem på arbetsplatsen, medan bara 44 procent av männen tycker det. Hälften av alla kvinnor, 48 procent, uppger att de har för mycket att göra på jobbet medan motsvarande siffra hos män är 38 procent.

– Det är tydligt att kvinnor påverkas mest av ett allt mer stressat arbetsliv. Arbetsgivare som tar sitt ansvar för att motverka stress kommer ha mycket enklare att behålla kvinnliga talanger på jobbet, säger Elisabeth Skol.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43

Tips: Så motarbetar du stress på jobbet

1. Be om hjälp. Prata med din chef när din arbetsbörda inte längre känns realistisk. Tillsammans kan ni prioritera bland arbetsuppgifterna, både kortsiktigt och långsiktigt.
  2. Varva ner. Se till att ta paus åtminstone fem minuter varje arbetstimme för att varva ner. Kortare pauser gör arbetstiden mer effektiv när du väl jobbar.
  3. Koppla bort. Arbeta inte under ledig kvällstid och helger. Undvik att svara i telefon och på jobbmejl då du inte jobbar och schemalägg tid för träning och avkoppling.

Topp fem faktorer som skapar stress i arbetslivet

1. För mycket att göra
2. Otydligt ledarskap på arbetsplatsen
3. Brist på struktur och regler på ditt företag/i din organisation
4. Dålig stämning på arbetsplatsen
5. Att inte få det stöd och den hjälp man behöver av sin chef

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under januari 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 307 personer har svarat på undersökningen. Frågorna som ställdes var:

1. Är du ofta stressad på din arbetsplats?

Aldrig

10%

Sällan

16%

Ibland

37%

39%

36%

Ofta

Alltid

9%

1%

Aldrig

Sällan

Ibland

49%

Ofta

Alltid

5%

Svarsalternativet Tveksam, vet ej gavs ej 2016.

2. Vad skapar stress i arbetslivet för dig?

För mycket att göra

43%

48%

Otydligt ledarskap på arbetsplatsen

41%

44%

37%

Brist på struktur och regler på ditt företag/i din organisation

32%

Dålig stämning på arbetsplatsen

31%

27%

Att inte få det stöd och den hjälp man behöver av sin chef

30%

34%

25%

Att inte veta hur mycket du har att göra, brist på planering

28%

26%

Ostimulerade arbetsuppgifter

26%

23%

Att känna att man saknar den kompetens man behöver för att hantera sina arbetsuppgifter

20%

Att känna sig ensam inom sina ansvarsområden

24%

Missnöjda kunder/beställare

22%

20%

Dåligt samvete för att man försummar sitt privat- och familjeliv

17%

16%

Att kollegorna inte har tid att hjälpa dig

13%

12%

För mycket struktur och för många regler på ditt företag/i din organisation

13%

Mail från chefen och kollegorna på kvällar och helger

Riskfyllda arbetsuppgifter

8%

9%

Annat, nämligen:

Inget av ovanstående

3%

1%

2%

Svarspersonerna tilläts ange fler än ett svar. Kolumnerna behöver därför inte summera till 100 procent.

3. Anser du att stress är ett utbrett problem på din arbetsplats?

Nej, inte alls

10%

14%

Nej, inte särskilt

36%

32%

39%

Ja, ganska

33%

Ja, mycket

15%

19%

3%

4. Planerar du att byta jobb inom det närmaste halvåret?

Aldrig + sällan stressad

Ofta + alltid stressad

Ibland stressad + Tveksamt

Ja, absolut

29%

Ja, kanske

31%

34%

Nej, troligen inte

19%

24%

Nej, absolut inte

15%

14%

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Jobbprognos för svensk industri bland de svagare i Europa10.9.2019 08:38:12 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare i tillverkningsindustrin förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +7 procent. Det pekar på en återhämtning efter föregående kvartals negativa prognos. I jämförelse med andra europeiska länder är sysselsättningstrenden för tillverkningsindustrin i Sverige dock svagare än i drygt hälften av de europeiska länder som ingår i undersökningen. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Positiv jobbprognos för finans-, fastighets- och uppdragssektorn i höst10.9.2019 08:35:06 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare inom finans-, fastighets- och uppdragssektorn som utgör en stor del av tjänstesektorn, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +12 procent, ett uppsving på nio procentenheter jämfört med samma period förra året. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Negativ jobbprognos för handeln – men transport- och logistiksektorn ökar sysselsättningen10.9.2019 08:28:24 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare inom handeln förväntar sig ett minskat behov av arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på -3 procent. Samtidigt pekar prognosen för transport- och logistiksektorn uppåt, med en stark sysselsättningstrend på +12 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.