Strömstads stadskärna återhämtade sig bättre än genomsnittet

Under 2021 ökade Strömstads stadskärna sin totala omsättning med 4,7 procent. Det är en starkare utveckling än andra jämförbara städer som i snitt ökade med 3,5 procent. Bäst gick det för Strömstads hotellnäring. Det visar årets rapport Cityindex, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Samtliga branscher i Strömstads stadskärna återhämtade sig efter pandemiåret 2021 och ökade sin omsättning, dock från låga nivåer efter det inledande pandemiåret 2020 när stadskärnan tappade kraftigt i omsättning. Strömstads hotell ökade under 2021 sin totala omsättning med 64 procent. Beklädnadsbranschen ökade sin omsättning med 13,8 procent. Även stadskärnans caféer och restauranger fick tillbaka besökarna och ökade sin omsättning med 30,3 procent.

–  Strömstads omsättningsutveckling visar att vi kommer tillbaka till stadskärnan efter pandemiåren och att stadskärnan är en plats där vi gärna umgås, handlar och tar del av upplevelser. En viktig insikt när det återigen väntar tider av osäkerhet, säger Petra Ohldin Lampinen, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna GFR.

Övriga branscher i Strömstads stadskärna återhämtade sig också under 2021. Men det dramatiska tapp som Strömstad drabbades av under 2020 med lite drygt minus 50 procent totalt i omsättningsminskning för samtliga branscher, resulterar i att stadskärnan inte är uppe i samma nivå än som innan pandemin år 2019. Dock med ett undantag, delbranschen med kommersiell service omsätter mer 2021 än innan pandemin.

– Det som är viktigt för att åstadkomma en attraktiv stadskärna är samverkan mellan platsens aktörer. En nära samverkan mellan kommunen, fastighetsägare och övriga aktörer i stadskärnan som tillsammans kan skapa en levande stad med inbjudande mötesplatser och besöksanledningar hela året. Vi behöver ett bra utbud och branschbredd, arbeta med evenemang, kulturinslag och stärka platsens identitet och det som gör den unik. Detta gör sig inte av sig själv, utan en samverkansplattform som Strömstad & co är ett viktigt forum för arbete vidare, menar Leon Eriksson, Näringslivsutvecklare Strömstad Kommun

Om Cityindex
Cityindex är en nationell rapport som beskriver omsättningsutvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service i Sveriges 107 stadskärnor det senaste året. Rapporten är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research. Projektet utgår från en enhetlig definition av stadskärnor, som baseras på befolkningstäthet och förekomst av kommersiell service, vilket gör resultaten jämförbara över tid och mellan landets olika stadskärnor.