Studentlitteratur förvärvar Nypon Förlag

Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Nypon Förlag, Sveriges största förlag för lättläst.

Nypon Förlag grundades 2010 och har på kort tid blivit Sveriges största förlag för utgivning av lättläst skönlitteratur. Nypons böcker vänder sig bland annat till dyslektiker och elever med lässvårigheter som vill läsa en riktigt bra bok. Böckerna passar också för de som har svenska som andra språk. Sedan 2012 ger förlaget också ut lättlästa böcker för vuxna under namnet Vilja förlag.

– Vi på Nypon är övertygade om att alla måste lära sig läsa och att vägen till god läsförmåga går via skönlitteratur. Vi arbetar långsiktigt för att öka läsförståelsen i Sverige och för att göra alla barn, unga och vuxna till goda läsare. Vi har haft en rolig och lärorik resa och vi är stolta över det betydelsefulla arbete vi utfört tillsammans med våra författare. Vi är övertygade om att Studentlitteratur är det rätta förlaget att tillsammans med Nypons anställda och författare fortsätta arbeta för ökad läsförståelse, säger Lena Maria Nordstrand, förlagschef på Nypon förlag.

– För Viljas del öppnar det här upp för helt nya möjligheter, särskilt gällande digitaliseringen av vår utgivning vilken används flitigt som läromedel på exempelvis sfi. Vi ser fram emot att bli en del av Studentlitteratur och är övertygade om att vi blir starkare tillsammans, säger Lina Nordstrand, förlagschef på Vilja.

Studentlitteratur är Sveriges ledande utbildningsförlag med en betydande utgivning av läromedel inom svenska, sva och sfi, där läsförståelse är en central del. Med Nypons och Viljas utgivning av lättläst skönlitteratur stärks förlagets position ytterligare.

– Vi är imponerade av den utgivning Nypon byggt upp under kort tid. Precis som Studentlitteratur, brinner Nypon för lärande vilket syns inte minst i engagemanget och utgivningens kvalitet. Vi är mycket glada och stolta över att få fortsätta vidareutveckla utgivningen tillsammans med Nypons anställda och författare, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.

Överlåtelsen skedde formellt den 2 maj 2018.

För frågor och ytterligare kommentarer, kontakta:

Stefan Persson, VD Studentlitteraur

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.