Studentlitteratur förvärvar Nypon Förlag

Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Nypon Förlag, Sveriges största förlag för lättläst.

Nypon Förlag grundades 2010 och har på kort tid blivit Sveriges största förlag för utgivning av lättläst skönlitteratur. Nypons böcker vänder sig bland annat till dyslektiker och elever med lässvårigheter som vill läsa en riktigt bra bok. Böckerna passar också för de som har svenska som andra språk. Sedan 2012 ger förlaget också ut lättlästa böcker för vuxna under namnet Vilja förlag.

– Vi på Nypon är övertygade om att alla måste lära sig läsa och att vägen till god läsförmåga går via skönlitteratur. Vi arbetar långsiktigt för att öka läsförståelsen i Sverige och för att göra alla barn, unga och vuxna till goda läsare. Vi har haft en rolig och lärorik resa och vi är stolta över det betydelsefulla arbete vi utfört tillsammans med våra författare. Vi är övertygade om att Studentlitteratur är det rätta förlaget att tillsammans med Nypons anställda och författare fortsätta arbeta för ökad läsförståelse, säger Lena Maria Nordstrand, förlagschef på Nypon förlag.

– För Viljas del öppnar det här upp för helt nya möjligheter, särskilt gällande digitaliseringen av vår utgivning vilken används flitigt som läromedel på exempelvis sfi. Vi ser fram emot att bli en del av Studentlitteratur och är övertygade om att vi blir starkare tillsammans, säger Lina Nordstrand, förlagschef på Vilja.

Studentlitteratur är Sveriges ledande utbildningsförlag med en betydande utgivning av läromedel inom svenska, sva och sfi, där läsförståelse är en central del. Med Nypons och Viljas utgivning av lättläst skönlitteratur stärks förlagets position ytterligare.

– Vi är imponerade av den utgivning Nypon byggt upp under kort tid. Precis som Studentlitteratur, brinner Nypon för lärande vilket syns inte minst i engagemanget och utgivningens kvalitet. Vi är mycket glada och stolta över att få fortsätta vidareutveckla utgivningen tillsammans med Nypons anställda och författare, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.

Överlåtelsen skedde formellt den 2 maj 2018.

För frågor och ytterligare kommentarer, kontakta:

Stefan Persson, VD Studentlitteraur