Succé för Sveriges tennisdamer: klara för playoff

Sverige är ett steg närmare elitdivisionen i Billie Jean King Cup. Damlandslaget vann gruppspelet i Antalya, Turkiet genom fredagens 2–1-seger mot Serbien. "Det känns så bra. Nu har vi nått ett av våra delmål", säger Sverigeettan Rebecca Peterson.

Sedan 2016 har Sveriges tennisdamer hållit till i Europa-Afrikazonens grupp 1, samt i grupp 2 2017. Efter en veckas intensivt matchande – fem landskamper på fem dagar – har damlandslaget påbörjat klättringen tillbaka.

Med tre vinster (mot Norge, Danmark och Kroatien) och en förlust (Bulgarien) placerade sig Sverige som tvåa i grupp B inför den sista gruppspelsmatchen. Förutsättningarna var klara: vinst mot obesegrade gruppettan Serbien skulle innebära säkrat avancemang.

Playoff-biljetten säkrades redan efter singlarna. Efter Caijsa Hennemanns inledande tresetsvinst (mot Mia Ristic) kunde Rebecca Peterson slå in matchbollen för Sverige i ännu en tresetare (mot Lola Radivojevic). I den avslutande dubbeln föll svenskduon Jacqueline Cabaj Awad och Kajsa Rinaldo Persson (mot Olga Danilovic/Katarina Kozarov) i raka set.
– Det känns så bra. Nu har vi nått ett av våra delmål. Vi kom inte hit för att delta – vi kom hit för att vinna. Nu har vi lite kvar tills vi har nått vårt slutgiltiga mål och det kommer vi att kämpa för, säger Rebecca Peterson.

Johanna Larsson kan summera en lyckad debut som förbundskapten för Sverige i Billie Jean King Cup:
– Vi vinner den här gruppen mot väldigt starka nationer. Och vi blir bättre ju längre tävlingen går vilket är extra roligt. Vi har en fin dialog hela tiden, både jag och spelaren på bänken och spelarna sinsemellan. Det är just den balansen och dynamiken i ett lag som är så otroligt viktig att få till. Jag ska absolut inte ta åt mig all ära, det är tjejerna som gör 99 procent av den stora insatsen. Det är kul att vara en del av ett så här fint lag, säger Larsson.

I november väntar playoff på hemma- eller bortaplan där en plats i Billie Jean King Cup Qualifiers ligger i potten. Vid förlust väntar på nytt spel i grupp 1 nästa år.

I grupp A slutade Ungern som segrare och blir Sveriges motståndare i lördagens placeringsmatch. De två grupptvåorna, Serbien och Nederländerna, gör upp om den tredje playoff-platsen.

Sveriges resultat

Sverige–Norge 3–0