Succé på 100-wattaren: ”Sån är Lidl” vinner 75-wattare

Under åren har Lidl Sverige lanserat flera framgångsrika kommunikationskoncept för att nå ännu fler kunder. 2022 presenterade livsmedelskedjan ett helt nytt reklamkoncept under namnet ”Sån är Lidl” där utmanaren ville lyfta de låga priserna, färskheten och matglädjen man hittar på Lidl. Ett koncept som Lidl nu belönas för genom utmärkelsen 75-wattaren i årets konsumentkampanj, i tävlingen 100-wattaren.
I reklamfilmen syns medarbetare i en Lidl-butik som dansar till en omskriven version av schlagerlåten Sånt är Livet. Sån är Lidl är Lidl Sveriges mest effektiva kampanj någonsin och har slagit rekord i flera mätningar.
– Det här är resultatet av ett långsiktigt arbete, där vi har vävt in och använt de kanaler och plattformar som våra kunder är på. Där vi konsekvent pratar med en röst, och överraskar och bjuder på skratt. För att ge dem inspiration till matglädje. Och för att hjälpa våra kunder så att deras pengar räcker till mer. För Sån är Lidl, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl Sverige.
Reklamkampanjen är framtagen av Lidl Sverige och reklambyrån Garbergs. Lidl samarbetar även med mediebyrån Starcom, content-byrån OTW och PR-byrån JMWGolin.
Motiveringen löd:
Vill man bli etta på Svensktoppen men har ett lite annorlunda namn och bakgrund så får man vara extra kreativ. Resultatet blev så ljuv musik att antalet nya kunder nådde rekordnivåer. Omsättningen ökade nästan dubbelt så mycket som marknaden och KPI:n ”Svenskhet” tog viktiga steg framåt. Sån är Lidl, vilken en hit!
100-wattaren är en reklamtävling som arrangeras av Sveriges Annonsörer. Tävlingen belönar marknadskommunikation som skapat påvisat värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder

Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 205 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Över 100 sänkta och frysta priser – här är produkterna som Lidl valt ut25.3.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter onsdagens besked att Lidl Sverige fryser och sänker priset på över hundra produkter presenterar livsmedelskedjan nu vilka varor som omfattas av initiativet. Det är allt från mjölk, kaffe och bröd till frukt, grönt och delikatesser, med en genomsnittlig sänkning på 11 procent. Enstaka produkter sänks över 30 procent.
Lidl agerar för att dämpa inflationen – sänker och fryser priset på över hundra varor22.3.2023 16:45:00 CET | Pressmeddelande
Det senaste året har priserna på livsmedel rusat i höjden. Inflationstakten för livsmedel var enligt SCB 22 procent i februari, något som direkt slår mot de svenska hushållen. För att stötta svenska hushåll i dessa tuffa tider, inför Lidl Sverige nu ett lägre fast pris på över hundra varor. Med start måndagen den 27 mars sänks och låses därför priset på ett stort antal varor, listan över produkter kommer att utökas under de närmaste veckorna.
Lidl officiell sponsor av UEFA EURO 202421.3.2023 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl blir global sponsor av Europamästerskapet i fotboll. Partnerskapet inleds när EM-kvalet påbörjas och sponsorskapet innefattar EM-kvalet 2023-2024 och Europamästerskapet 2024.
Apelsinjuice från Lidl är bäst i test16.3.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att skörda framgångar i oberoende smak- och kvalitetstester. I Aftonbladets stora test av juicer ”knockade Lidls egen juice testpatrullens smaklökar totalt” – något som resulterade i att Lidl kammade hem en förstaplats och fem av fem plus.
Lidl huvudpartner till Näringslivets Mäktigaste Kvinna8.3.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag annonseras vem som tilldelas utmärkelsen Näringslivets Mäktigaste Kvinna. Syftet med utmärkelsen är att synliggöra kvinnor i ledande position inom svenskt näringsliv och lyfta dem som förebilder. Lidl Sverige stöttar initiativet och är officiell huvudpartner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum