Porsche

Sundahl mästare efter magisk final i Carrera Cup!

Dela

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 har krönt sin kung. Lukas Sundahl från Växjö dominerade på Mantorp Park och tog en bländande revansch efter fjolårets finalförlust.

Sedan premiärtävlingen på Ring Knutstorp i maj har 14 deltävlingar körts under sju racehelger på de mest utmanande banorna i Sverige, Norge och Tyskland. Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 har bjudit på stenhårda fighter och intensiv racing hela säsongen. Efter en dramatisk final står nu Lukas Sundahl som årets mästare.

– En magisk avslutning på en otroligt framgångsrik säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger en överlycklig Lukas Sundahl som delar med sig av äran efter segern till sin familj och teamet Sundahl Racing som har jobbat hårt hela året.

– Vilket fantastiskt gäng! De lägger ner så oerhört mycket tid på den här satsningen. Utan dem hade jag inte stått här, fortsätter Sundahl.

Årets mästerskap blev en riktig nagelbitare framförallt under säsongens slutskede. Inför den sista tävlingshelgen var förutom Lukas Sundahl även Oscar Palm och Roar Lindland inom räckhåll för totalsegern. Slutspurten mellan toppförarna på Mantorp Park förvandlades dock till en dominant uppvisning av den snabbe Växjö-föraren.

– Självklart var det skönt att jag kunde avgöra redan i det första heatet. Det trodde jag ärligt talat inte att jag skulle klara av. Jag fick direkt den lucka jag behövde och efter det försökte jag behålla den ledningen hela vägen in i mål. Det var varken nervöst eller speciellt dramatiskt, avslutar Sundahl.

Finalhelgens facit i Porsche Carrera Cup Scandinavia blev till slut dubbla pole position och dubbla segrar för Lukas Sundahl. En beundransvärd svit att lägga till Sundahls mäktiga total för säsongen. Nio pole position, sex snabbaste varv och tolv pallplatser med en tredjeplats, två andraplatser och hela nio segrar.

– Lukas Sundahl har genomfört en mycket imponerande racingsäsong och är på alla sätt en värdig mästare i årets upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige.

– I ett mästerskap vars startfält har vuxit både kvalitativt och kvantitativt de senaste säsongerna visar Sundahl att han frodas i hård konkurrens. I år har han utvecklats från en ung och lovande talang till en senior toppförare som är mogen att bära mästartiteln, avslutar Wermelin.

Porsche Sverige och Porsche Carrera Cup Scandinavia skickar ett stort gemensamt grattis till Lukas Sundahl och alla på Sundahl Racing som har genomfört en respektingivande säsong. Ett mycket väl sammansvetsat team som garanterat blir en hård nöt att knäcka för konkurrenterna i nästa års mästerskap.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension

Världspremiär för exklusiv nyutgåva av Porsche 935 med 700 hk28.9.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche presenterar nya 935 i samband med det historiska “Rennsport Reunion”-mötet på Laguna Seca Raceway i Kalifornien. Den 515 kW (700 hk) starka tävlingsmodellen har en kaross som påminner om den legendariska Porsche 935/78 och kommer att tillverkas i en begränsad serie om 77 bilar. - Den här speciella bilen är en födelsedagspresent från Porsche Motorsport till alla fans över hela världen, säger Dr Frank-Steffen Walliser, vice president för Motorsport och GT-bilar. - Eftersom bilen inte är homologerad behövde inte tekniker och designers hålla sig till de vanliga reglerna och de hade därför större frihet i utvecklingsarbetet. Tekniken i modellen som är avsedd för klubbtävlingar och privat träning på racerbanor bygger på högprestandamodellen 911 GT2 RS. Liksom i sin historiska föregångare har större delen av karossen ersatts med delar i kolfiber (CFRP). Inklusive det strömlinjeformade förlängda bakpartiet är Porsche 935 4,87 meter lång. Den exklusiva klubb-racern är 2,03 meter bred. D

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum