Porsche

Sundahl mästare efter magisk final i Carrera Cup!

Dela

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 har krönt sin kung. Lukas Sundahl från Växjö dominerade på Mantorp Park och tog en bländande revansch efter fjolårets finalförlust.

Sedan premiärtävlingen på Ring Knutstorp i maj har 14 deltävlingar körts under sju racehelger på de mest utmanande banorna i Sverige, Norge och Tyskland. Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 har bjudit på stenhårda fighter och intensiv racing hela säsongen. Efter en dramatisk final står nu Lukas Sundahl som årets mästare.

– En magisk avslutning på en otroligt framgångsrik säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger en överlycklig Lukas Sundahl som delar med sig av äran efter segern till sin familj och teamet Sundahl Racing som har jobbat hårt hela året.

– Vilket fantastiskt gäng! De lägger ner så oerhört mycket tid på den här satsningen. Utan dem hade jag inte stått här, fortsätter Sundahl.

Årets mästerskap blev en riktig nagelbitare framförallt under säsongens slutskede. Inför den sista tävlingshelgen var förutom Lukas Sundahl även Oscar Palm och Roar Lindland inom räckhåll för totalsegern. Slutspurten mellan toppförarna på Mantorp Park förvandlades dock till en dominant uppvisning av den snabbe Växjö-föraren.

– Självklart var det skönt att jag kunde avgöra redan i det första heatet. Det trodde jag ärligt talat inte att jag skulle klara av. Jag fick direkt den lucka jag behövde och efter det försökte jag behålla den ledningen hela vägen in i mål. Det var varken nervöst eller speciellt dramatiskt, avslutar Sundahl.

Finalhelgens facit i Porsche Carrera Cup Scandinavia blev till slut dubbla pole position och dubbla segrar för Lukas Sundahl. En beundransvärd svit att lägga till Sundahls mäktiga total för säsongen. Nio pole position, sex snabbaste varv och tolv pallplatser med en tredjeplats, två andraplatser och hela nio segrar.

– Lukas Sundahl har genomfört en mycket imponerande racingsäsong och är på alla sätt en värdig mästare i årets upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige.

– I ett mästerskap vars startfält har vuxit både kvalitativt och kvantitativt de senaste säsongerna visar Sundahl att han frodas i hård konkurrens. I år har han utvecklats från en ung och lovande talang till en senior toppförare som är mogen att bära mästartiteln, avslutar Wermelin.

Porsche Sverige och Porsche Carrera Cup Scandinavia skickar ett stort gemensamt grattis till Lukas Sundahl och alla på Sundahl Racing som har genomfört en respektingivande säsong. Ett mycket väl sammansvetsat team som garanterat blir en hård nöt att knäcka för konkurrenterna i nästa års mästerskap.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum