Superekonomen till S ekonomiska seminarium i Almedalen

Tidigare nobelpristagaren i ekonomi, Joseph Stiglitz, är finansminister Magdalena Anderssons gäst vid Socialdemokraternas ekonomiska seminarium i Almedalen 4 juli. Temat för seminariet är inkluderande tillväxt, med fokus på hur välfärdsstaten kan främja både tillväxt och jämlikhet.

Årets gäst är den amerikanska ekonomen Joseph Stiglitz, professor vid Columbia University. Stiglitz har innehaft en rad tunga uppdrag i olika ekonomiska organ, såsom chefsekonom och vice ordförande för Världsbanken och ekonomisk rådgivare till Bill Clinton. Han har även skrivit flera böcker om den växande ojämlikheten i USA och övriga västvärlden.

De tre senaste decennierna har ojämlikheten vuxit i de flesta avancerade ekonomier och även i många utvecklingsländer. Det finns en växande mängd forskning som visar att utbredd ojämlikhet har en negativ påverkan på tillväxten.

- Den svenska modellen har under lång tid lyckats kombinera tillväxt och jämlikhet. Jag är mycket glad över att Joseph Stiglitz är vår gäst och bidrar med sina tankar om hur jämlikhet och välfärdsstaten ger goda förutsättningar för ekonomisk tillväxt, säger finansminister Magdalena Andersson.

Information:

Tid: Tisdagen den 4 juli, klockan 13.15-14.45

Plats: Aulan, S:t Hansskolan, S:t Hansgatan 32, Visby

Deltagare:

• Magdalena Andersson, finansminister.
  • Joseph Stiglitz, professor Columbia University, mottagare av Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne, tidigare ekonomisk rådgivare åt Bill Clinton.

Moderator:

• Katrine Marçal, författare, skribent och samhällsdebattör med fokus på svensk och internationell ekonomi och jämställdhetsfrågor.

Seminariet kommer att vara på engelska, med teckenspråkstolkning på svenska. Antalet platser är begränsat.

Anmäl deltagande till signhild.petren@socialdemokraterna.se, för att ta del av för press reserverade platser. Efter seminariet kommer det finnas möjlighet att ställa frågor till finansminister Magdalena Andersson och professor Joseph Stiglitz.

Presskontakt, finansminister Magdalena Andersson:

Gösta Brunnander, 072-544 28 66

Isabel Lundin, 076-296 46 38

Presskontakt, ekonomiskpolitiska seminariet:

Signhild Petrén, 070-636 50 74

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O