Superettan 2020/2021 ställs in

Svenska Basketbollförbundets Tävlingsutskott har beslutat att ställa in återstoden av säsongen för Superettan efter att samtliga lag i serien efterfrågat det.

Superettan pausades i höstas efter de påbud som utfärdades av Folkhälsomyndigheten där all idrott utom ren yrkesutövning skulle ställas in. Svenska Basketbollförbundet intog ställningen, med gott stöd i rörelsen, att vid tveksamma fall sätta folkhälsan i första rum och pausade därmed alla serier utom den högsta på dam- respektive herrsidan.

– Vi hade gärna väntat så länge som det funnits minsta hopp om spel, men vi måste också ha respekt och förståelse för Superettan-lagens behov av att kunna planera sin verksamhet. Dialogen mellan oss och serieföreningen har varit god, och vi fattar detta beslut i konsensus, säger generalsekreterare Fredrik Joulamo.

Sedan tidigare har det beslutats att inget lag relegeras från Superettan denna säsong.

Föreningarna i serien har skickat en gemensam skrivelse till Svenska Basketbollförbundet och begärt att serien avslutas nu eftersom de anser att det blir svårt att slutföra serien på ett rimligt sätt.

- Det är inte lätt eftersom det innebär att säsongen är slut för många spelare som verkligen behöver matcher för sin utveckling men självklart är det en stark signal när alla föreningar i serien vill avsluta. Tävlingsutskottet tog därför beslutet, speciellt efter beskedet om förlängda restriktioner, att avsluta årets säsong, säger tävlingsansvarig Olle Lundén.

Beslut kring Basketettorna och deras eventuella spel kommer att tas nästa vecka av Svenska Basketbollförbundet.

Sverige vill avsluta EM-kvalet obesegrade3.2.2021 11:11:26 CETPressmeddelande

På torsdag kväll spelar Sverige den avslutande EM-kvalmatchen mot ett Montenegro som har kniven mot strupen. För motståndarna står en plats i EM på spel, för Sverige handlar det om att gå obesegrat och försöka knipa en toppseed i sommarens EM. - Jag får känslan av att folk tror att vi kan springa hem denna match enbart på talang och klass. Inget kunde vara mer fel, det vore att gravt underskatta konkurrensen på europeisk toppnivå, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

Södertäljes Nina Baresso utses till Loka Hero28.1.2021 10:46:18 CETPressmeddelande

Stadsdelen Geneta är ett särskilt idrottssvagt område i Södertälje och det har varit särskilt svårt att engagera tjejer. Det ville Nina Baresso och Södertälje Basketbollklubb ändra på och startade därför basketträningar för tjejer. Satsningen kommer framöver att stöttas av Loka Heroes, och blir en del av Basket Gäris som startades av svenska basketstjärnan och WNBA-meriterade centern Amanda Zahui i Vårby.

Amanda Zahui söker baskethjältar i pandemin!20.1.2021 17:06:04 CETPressmeddelande

Initiativet Loka Heroes har alltid stöttat människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Just nu står sporten inför stora utmaningar. Därför söker nu Amanda Zahui tillsammans med Loka Heroes och Svensk Basket personer som gjort något extra inom basketen trots det svåra läget. Med initiativet LOKA Lockdown Heroes vill man sätta ljuset på dessa hjältar och lyfta deras engagemang för barn och ungdomar.