Superettan 2020/2021 ställs in

Svenska Basketbollförbundets Tävlingsutskott har beslutat att ställa in återstoden av säsongen för Superettan efter att samtliga lag i serien efterfrågat det.

Superettan pausades i höstas efter de påbud som utfärdades av Folkhälsomyndigheten där all idrott utom ren yrkesutövning skulle ställas in. Svenska Basketbollförbundet intog ställningen, med gott stöd i rörelsen, att vid tveksamma fall sätta folkhälsan i första rum och pausade därmed alla serier utom den högsta på dam- respektive herrsidan.

– Vi hade gärna väntat så länge som det funnits minsta hopp om spel, men vi måste också ha respekt och förståelse för Superettan-lagens behov av att kunna planera sin verksamhet. Dialogen mellan oss och serieföreningen har varit god, och vi fattar detta beslut i konsensus, säger generalsekreterare Fredrik Joulamo.

Sedan tidigare har det beslutats att inget lag relegeras från Superettan denna säsong.

Föreningarna i serien har skickat en gemensam skrivelse till Svenska Basketbollförbundet och begärt att serien avslutas nu eftersom de anser att det blir svårt att slutföra serien på ett rimligt sätt.

- Det är inte lätt eftersom det innebär att säsongen är slut för många spelare som verkligen behöver matcher för sin utveckling men självklart är det en stark signal när alla föreningar i serien vill avsluta. Tävlingsutskottet tog därför beslutet, speciellt efter beskedet om förlängda restriktioner, att avsluta årets säsong, säger tävlingsansvarig Olle Lundén.

Beslut kring Basketettorna och deras eventuella spel kommer att tas nästa vecka av Svenska Basketbollförbundet.