Supertid av Moa Granat – krossade svenska juniorrekordet: "Jättekul!"

Moa Granat kände redan på inomhus-SM i Malmö att det fanns i kroppen, men den 400-metersfinalen blev en stökig historia. På juniorernas ISM i Karlstad körde Moa sitt eget race från början till slut och krossade Moa Hjelmers rekord från 2009. "Jättekul!", säger Moa Granat efter fantastiska 53.78.

Att segern i F19-finalen över 400 meter skulle gå till Moa Granat rådde det inget snack om. Och nu kan 18-åringen även titulera sig juniorrekordhållare.

Moa Hjelmers svenska juniorrekord, 54.19 från 2009 är numera krossat med 41 hundradelars marginal och för Moa Granat innebar 53.78 en kapning av det egna personliga rekordet med 53 hundradelar.

53.78 är också en tid som placerar Moa Granat som U20-åtta i världen denna vinter

- Jag hade det lite i huvudet redan inför loppet att jag gärna ville ner under 54. Nu blev det ett sololopp, men det var nästan bra. Det var skönt att känna att man kunde köra sitt eget lopp, säger Moa som utomhus satsar på 400 häck.

- Jag kände efter ISM att jag hade mer i kroppen och då såg jag det inte som någon nackdel att kunna köra ett eget race här och bara fokusera på att köra järnet. Loppet kändes bra, så det är bara jättekul!

Nu blir det inga mer tävlingar inomhus i vinter för Moa. Och väl ute är det stort fokus mot 400 m med häckar i vägen.

- Ja, det är 400 häck som jag helst kör, det är det som jag kommer att satsa på. Men det kanske blir någon fyrahundring också för att jobba på snabbheten. Det är en viktig del.