Surrogatmödraskap, barnfavoriter och urpremiärer - här är Riksteaterns höst 2012

Världspremiär på scen för Alma-pristagaren Sonya Hartnetts ungdomsthriller Surrender, brännheta frågor kring den indiska surrogatbabyindustrin synas och diskuteras i Notes from a babyfarm, de vuxna barnälsklingarna Bröderna Lindgren på sin första stora Sverigeturné med gästartisterna Britta Persson, Patrik Arve och Nina Ramsby, Urpremiär för Susanna Alakoskis Håpas du trifs bra i fengelset i samarbete med Regionteatern Blekinge Kronoberg, Riksteaterns Tyst Teater och regissören Bernard Cauchard sätter upp en närmast textlös version av klassikern Fröken Julie, Dramatens Idlaflickorna med Stina Ekblad och Ylva Ekblad på turné och Carl-Einar Häckner som gör efterlängtad Riksteatercomeback med en Sverigeversion av internationellt bejublade föreställningen Swedish Meatballs – nu med tillägget lingon. Det, och mer, ryms under Riksteaterns höstrepertoar 2012.
foto Saga Berlin

Uppsala Riksteaterförening är en av Riksteaterns 236 teaterföreningar som varje år ser till att hela Sverige får tillgång till scenkonst. Grundad 1933 har Uppsalaföreningen i dagsläget 264 medlemmar och nådde förra året en publik på 1451 personer.

- Vi vill stärka Uppsalas kulturliv genom att lyfta fram ett flertal scenkonstformer och fokusera på samhällsengagemang och mångfald. I höst väljer vi bland mycket annat den starkt visuella Fröken Julie och ett högaktuellt samhällsfenomen genom Notes from a babyfarm. Handel med indiska surrogatmödrar väcker många etiska frågor och utöver föreställningen siktar vi på intressanta kringarrangemang och flera samarbetspartners. För att få till en bra bredd och nå fler grupper arrangerar vi också Carl-Einar Häckners nya show, berättar Johan Åhrgren, som är ordförande i Uppsala Riksteaterförening.

Riksteaterns premiärer hösten 2012

Satirikern och underhållaren Ronny Eriksson har tidigare gjort två uppskattade turnéer med Riksteatern: densomleverfar.se (2004) och Rum för Rasande (2009). Hösten 2012 återvänder han till Riksteaterföreningarna med nya föreställningen Vad skådar mitt norra öga. ”Skrönor, ljug, sanningar och nya låtar” utlovas - ur ett landsortsperspektiv. Urpremiär i Slite den 6 september

Efter 50 bejublade framträdanden med nostalgimusikaliska föreställningen Ett sekel av revyer hösten 2010 återvänder estradören Mattias Enn till Riksteatern med sånger, kupletter och anekdoter om stjärnor som Josephine Baker, Édith Piaf, Marlene Dietrich, Karl Gerhard och Ernst Rolf i Den förste turisten i Europa. Det blir ett besök i Europas mellan- och efterkrigstid: en tid när en helt ny underhållningskultur växer fram trots massarbetslöshet, inflation och hämndbegär. Riksteaterpremiär i Avesta den 8 september

Carl-Einar Häckner har vid sidan av sin svenska en blomstrande internationell karriär. Föreställningen Swedish Meatballs har spelats med stor framgång i Australien och Storbritannien. Nu har Häckner Sverigefierat och döpt om den till Swedish Meatballs med lingon. Föreställningen, som hade Sverigepremiär hösten 2011 på Teater Aftonstjärnan i Göteborg, bjuder på magisk förödelse, blixtrande monologer och visor. Riksteaterpremiär i Karlstad den 10 september. Spelas på Södra Teatern i december och januari

En klassiker och en nyskriven pjäs som tillsammans bildar helkväll på teatern. Det är receptet när regissören Dritëro Kasapi i höst sätter upp August Strindbergs klassiker Dödsdansen och Camilla Blomqvists nyskrivna Vi har det bra som två akter i en föreställning. Bägge har triangeldramat gemensamt och den senare pjäsen har dramatikern Camilla Blomqvist skrivit med Strindbergs Dödsdansen i åtanke: Jag ville skriva något om hur vi idag bygger murar runt tvåsamheten och familjen, hur vi på många sätt "rustar oss" mot omvärlden i vår strävan efter att bli lyckliga, säger hon. I samarbete med Smålands Musik och Teater. Premiär och Urpremiär i Höganäs den 12 september

Efter att ha setts av över 12 000 på Dramaten tar Riksteatern Kristina Lugns poetiskt komiska Idlaflickorna, om två kvinnor som möts vid Gardasjön och vrider och vänder på minnen, på turné till teaterföreningar över hela landet. På scen syns systrarna Stina Ekblad och Ylva Ekblad. För regin står Vibeke Bjelke. Riksteaterpremiär i Gävle den 13 september

Imitatören Anders Mårtensson har varit verksam sedan 1990-talet och medverkat i så väl radio- som tv-program. Till hösten turnerar han Sverige runt med IMITERA! och gestaltar kändisar som Zlatan, Kungen, Cornelis Vreeswijk och Tommy Körberg. Det blir en humorfylld resa med musik, röster och dialekter. Premiär i Bromölla den 27 september

Den 25 och 26 augusti intar Riksteaterns gatukonstkonvent Art of the Streets Kägelbanan i Stockholm för tredje året i rad. 2012 års konvent bjuder på en unik blandning av internationella och svenska konstnärer, workshops, filmvisning, aktuella debatter och en öppen vägg att måla på. Efter Stockholmshelgen turnerar Art of the Streets i september vidare ut i landet med Art of the Streets on Tour 2012.

Låtskrivarduon Bröderna Lindgren har sedan skivdebuten 2007 vunnit en minst sagt bred publik med sin vuxna barnmusik där de tillsammans med kända svenska sångare och musiker framför låtar som En flugas väg, Vilse och Det är jag som bestämmer. Till hösten tar Riksteatern och Folkets Hus och Parker de då skivaktuella bröderna på deras första stora Sverigeturné. Med följer de minst sagt namnkunniga artisterna Nina Ramsby, Britta Persson och Patrik Arve. Sverigepremiär i Jokkmokk den 5 oktober

För en fjärdedel av priset i väst kan ett barnlängtande par låta plantera in ett befruktat ägg i en indisk livmoder. Ett barnlöst par har fått ett efterlängtat barn, surrogatmamman åtskilliga indiska årslöner. Handeln med surrogatmödrarskap, som är olaglig i norden, är en lukrativ bransch som växer fort och sprids till andra länder. I interaktiva föreställningen Notes from a Babyfarm synas, diskuteras och väcks intressanta frågor kring den blomstrande indiska babyindustrin, ur så väl barnlösas som indiska surrogatmödrars perspektiv. På scen möts den indiska sociologen och skådespelaren Amrita Pande, med flerårig research från en indisk fertilitetsklinik i ryggen, och skådespelarna Mia Ray och Sophie Louise Laning. Regi Ditte Bjerg. I samarbete med Odense Teater och Global Stories. Urpremiär på Södra Teatern i Stockholm den 12 oktober

Över 30 år har gått sedan Riksteaterns Tyst Teater 1981 senast satte upp Fröken Julie - då för första gången på teckenspråk. Som en del av Strindbergsåret ger man sig återigen på det klassiska kammarspelet om klass, kön, makt och maktlöshet, den här gången i en närmast textlös version med regi av Bernard Cauchard. Teckenspråk möter kroppsspråk, koreografiska inslag och musik i en visuell föreställning som vänder sig till såväl en döv som hörande publik. Med Mette Marqvardsen, Juli af Klintberg och Robert Fransson, Premiär i Umeå den 14 oktober

2010 gavs Susanna Alakoskis andra roman, efter Svinalängorna, Håpas du trifs bra i fengelset ut och blev det årets mest recenserade bok. Nu sätts berättelsen om syskonen Anni och Sami, och om vad fattigdom och alkohol gör med människor, upp på scen som ett samarbete mellan Riksteatern och Regionteatern Blekinge Kronoberg. Anni lever ett vanligt vuxenliv med arbete och familj. Samis liv stördyker ner i kriminalitet och narkotika. Vad betyder det att vara anhörig? Kan man säga upp sig som det? Regi: Peter Snickars. Turnerar hösten 2012 och våren 2013. Urpremiär i Växjö den 26 oktober

2008 tilldelades den australiensiska författaren Sonya Hartnett Almapriset, Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne, för sina gärningar som en av den moderna tonårsromanens främsta förnyare. I Hartnetts ungdomsthriller Surrender, som har dramatiserats av Ninna Tersman och som till hösten sätts upp för allra första gången, skildras Gabriel 20 år. Som nioåring ingick han en pakt med den vilde och farlige pojken Finnegan, en pakt som visar sig få förödande konsekvenser för betydligt fler än bara Gabriel själv. Regi: Olle Törnqvist Världspremiär i oktober

I Alla talar svenska/Kaikki puhuvat suomea turnerar finländske komikern André Wickström, som i Sverige medverkat i tv-program som Solsidan och Parlamentet, med en ståuppföreställning om hur det är att vara honom själv - och om hur Sverige och Finland skiljer sig åt. Föreställningen framförs antingen på svenska eller på finska. Premiär i oktober/november.

I B.U.S (Brun utan sol) ställer sig Blossom Tainton, Gladys del Pilar, Vivian Cardinal, Fransesca Quartey och Kayode Shekoni (Kayo) på scen tillsammans och bjuder på en föreställning där dans och musik varvas med personliga betraktelser om livet. Det blir show och livemusik men också ett stort mått allvar med minnesbilder och anekdoter: om hur det är att vara afrosvensk kvinna i dag, om framgångar och motgångar och om hur mycket bättre livet blir efter 40. Regi: Josette Bushell-Mingo Urpremiär i Östersund den 28 november

Dessutom fortsätter Riksteatern, i samarbete med Folkets Hus och Parker; SUCK ta Norra Brunn på turné. För andra året i rad turnerar tre av landets roligaste stand-up-komiker, med start 14 augusti i Kil. FINNDrama, ett samarbete med Uusi Teatteri (Nya Finska teatern i Sverige) som presenterar nyskriven finländsk dramatik fortsätter precis som Open Sign som är ett samlingsnamn för arrangörer som vill arrangera en öppen scen på teckenspråk. Och så genomförs Sveriges största manustävling Ny Text!, med Riksteatern som initiativtagare, för femte året i rad. Sista datum för skribenter att skicka in manus är den 15 september. De tio bästa texterna publiceras i en antologi och en vinnare belönas med 50 000 kronor. Läs mer på www.riksteatern.se/nytext

Södra Teatern Den 14 augusti samlas traditionsenligt Sveriges Radios utrikeskorrespondenter på Södra Teatern för att berätta från sina bevakningsområden. Södran gästas i höst vidare av en rad artister, programmet är inte helt klart, men bland många andra märks Graveyard i början av augusti, klubben Tangopalatsi som tar över Terrassen i början av september och Civil Wars den 10 december. I höst inleder Södra Teatern ett samarbete med kören Tigris Fåglar: en irakisk kvinnokör vars viktigaste budskap är att bekämpa våldet mot kvinnor i Irak samt att försöka sprida fredliga budskap till hela världen. Tigris Fåglar framträder 6 oktober. I november startar sedan Beirut and Beyond där Södra Teatern kollar in Beirut, denna otroligt spännande musikstad och kosmopolitiska smältdegel för hela mellanöstern. En gång var det Mellanösterns Berlin. I dag en stad med kontraster och en intensitet som ingen kan undgå att påverkas av. På höstprogrammet står också en hel del humor, i september och oktober gästar australiensiska Umbilical Brothers: Två osannolika killar som gör show av allt och inget. Med timing, specialeffekter och otroliga precision har de skapat en publik även i Sverige. I oktober sprider Al Pitcher goda skratt och i december är Carl-Einar Häckner tillbaka i huset med sin föreställning Swedish Meatballs med lingon. I december blir det dessutom stor humorfestival! Mer tillkommer, på Södra Teaterns hemsida finns alltid de senaste uppdateringarna.

Cullbergbaletten dansar under hösten 2012 The Strindberg Project, med verk av Tilman O'Donnell och Melanie Mederlind, på turnéer i Sverige och utomlands. Kompaniet fortsätter också att turnera med Ina Christel Johannessens True Stories of Castaways and Other Survivors och Benoît Lachambres JJ's voices. Dessutom dyker Cullbergbaletten upp på oväntade platser inom ramen för Cullberg Out in context. Läs mer på Cullbergbalettens hemsida cullbergbaletten.se

För ytterligare information, kontakta: Mimmi Fristorp, Pressansvarig Riksteatern 070-528 99 15 Anneli Gunnar, Pressansvarig för Södra Teatern och Riksteaterns internationella repertoar: 070-682 97 25 För information om Cullbergbaletten, kontakta: Erica Espling, Pressansvarig Cullbergbaletten 070-6022701

foto Saga Berlin