Susanna Alakoskis Håpas du trifs bra i fengelset på Riksteaterturné

2010 gavs Susanna Alakoskis andra roman, efter Svinalängorna, Håpas du trifs bra i fengelset ut och blev det årets mest recenserade bok. Peter Snickars dramatisering om syskonen Anni och Sami, och om vad fattigdom och alkohol gör med människor, hyllades av recensenterna efter premiären och väcker frågor som berör alla. Vad tar vi för ansvar för dem som inte klarar av sitt liv? Och hur klarar de som tar det ansvaret av att göra det? Turnépremiär i Östersund den 21 februari.

Vi tittar på varandra. Vi tittar inte på varandra. Folk ser normala ut, hjärnan har hört talas om det, att folk ser normala ut fast de har anhöriga som är alkoholister, narkomaner och psykiskt sjuka. Istället har vi pärlhalsband på oss. Skjortor, blusar. Vi har snygga skor, vi har diskreta smycken, vi har svarta jeans. Vi har kjolar. Vi är kanslister, lärare, bibliotekarier, egna företagare. Och så jag. Jag ska träffa min bror. Sami. Jag vet inte ens om vi är släkt längre. Anni, anhörig.

- Håpas du trifs bra i fengelset är skriven utifrån en stark oro, att vi lever i ett samhälle där vi snart helt slutat försöka förstå varför det går åt helvete med människor. Vi lever i ett samhälle där en ”andra chans” tycks vara mer och mer avlägsen, när och om våra liv störtdyker. Om vi ska få en andra chans så ska vi ”ha tur, säger Susanna Alakoski

2010 gavs Susanna Alakoskis andra roman, efter Svinalängorna, Håpas du trifs bra i fengelset ut: en berättelse fylld av vrede över drogers makt och ett samhälle som stöter ut i stället för att hjälpa. Nu har berättelsen om syskonen Anni och Sami, och om vad fattigdom och alkohol gör med människor, satts upp på scen som ett samarbete mellan Riksteatern och Regionteatern Blekinge Kronoberg. Det är en bitvis humoristisk skildring av vår ängslan att inte passa in och inte minst en stark berättelse om kärlek. Premiären ägde rum i Växjö i november 2012.

Pressröster om Håpas du trifs bra i fengelset Fem masker av fem möjliga(…) Starkt om skammens skugga(…) ett stycke viktig dramatik (nummer.se)

Bitande oro (…) Duon är dynamisk. I nittio minuter (utan paus) rispar syskondramat hårt och går aldrig ner sig i någon svacka. (Kvällsposten)

en mycket gripande teaterföreställning (Smålandsposten)

Håpas du trifs bra i fengelset efter en roman av Susanna Alakoski

Dramatisering Peter Snickars Regi Pekka Sonck Scenografi och kostym Sattva-Hanna Toiviainen Musik Mats Sturesson Mask Hanna Elwe Ljusdesign Reidar Ajanki I rollerna Anna Maria Käll, Yngve Dahlberg

Samproduktion Riksteatern och Regionteatern Blekinge Kronoberg.

Regionteatern Blekinge Kronoberg och Riksteatern samarbetar med behandlingshemmet Nämndemansgården när det gäller produktionen Håpas du trifs bra i fengelset. Precis som Susanna Alakoskis berättelse lägger Nämndemansgården stor vikt vid anhörigperspektivet. Anhöriga till missbrukare av skilda slag (alkohol, narkotika, mat, medicin, spel) utvecklar ofta olika strategier för att dölja missbruket som gör att de själva kan ha svårt att fungera normalt i samhället, även i de fall där missbrukaren lyckas komma ur sitt missbruk, om de inte får hjälp. Nämndemansgården kommer att erbjuda sina uppdragsgivare och samarbetspartners biljetter till de föreställningar som kommer att spelas runt om i landet.

Föreställningen ingår i Scen utan gränser - Rajaton näyttämö, en plattform för samarbete och branschutveckling inom scenkonst i Sverige och Finland

Turnéplan: Östersund (21/2) Sollefteå (22/2) Vilhelmina (25/2) Luleå (26/2) Övertorneå (27/2) Haparanda (28/2) Umeå (2/3) Lycksele (3/3) Gävle (6/3) Nora (7/3) Lindesberg (8/3) Kumla (9/3) Katrineholm (12/3) Nyköping (13/3) Motala (15/3) Vasa (22-23/3) Linköping (27/3) Valdemarsvik (8/4) Eskilstuna (9/4) Karlstad (10/4) Uddevalla (11/4) Nacka (21/4) Åbo (24/4) Hallunda (27/4)

Pressbilder finns att ladda ned på www.riksteatern.se/press

För ytterligare information kontakta:

Mimmi Fristorp, 08-531 993 54 mimmi.fristorp@riksteatern.se

Eller