Susanna Dahlberg blir ny vd för Riksteatern

Susanna Dahlberg tidigare vd för Regionteater Väst tillträder som ny vd för Riksteatern. Dahlberg börjar sitt uppdrag på Riksteatern den 1 oktober 2022.

Fotograf: Catharina Fyrberg

– Riksteatern har en unik position som folkrörelse och konstnärlig institution som når ut med scenkonst över hela Sverige. Det är det som gör uppdraget extra roligt och intressant och det är även det som gör att Riksteatern så starkt kan bidra till utvecklingen av både konsten och demokratin, säger Susanna Dahlberg.

Susanna Dahlberg kommer närmast från tjänsten som vd för Regionteater Väst, en post hon har haft sedan 2013. Hon har varit verksam i scenkonstbranschen i dryga 20 år och har stor erfarenhet av att bedriva arbete inom verksamhetsutveckling, arbetsmiljöfrågor, kommunikation och utvecklingsarbete. 2016 utsågs Susanna Dahlberg till årets chef i Västra Götaland.

– Vi är verkligen glada att Susanna blir en del av Riksteatern. Vi tror att hon är helt rätt person att tillsammans med styrelsen, medarbetare och folkrörelse ta de steg som Riksteatern behöver för att uppfylla sin vision om scenkonst för alla överallt, säger Karin Thomasson, ordförande för Riksteatern.

– I den omstart av kulturlivet som just nu pågår har Riksteatern en viktig och intressant position. Konstnärer behöver rätt förutsättningar och en kreativ hållbarhet för att skapa scenkonst av hög kvalitet. Det är en händelserik och spännande tid och jag ser fram emot att bli en del av Riksteatern, säger Susanna Dahlberg.

Susanna Dahlberg tillträder som vd på Riksteatern den 1 oktober 2022. Fram till dess är Petra Weckström tillförordnad vd.

Fotograf: Catharina Fyrberg

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.

Sju sätt att döda en Kardashian, krigets kval och en landsbygd i uppror - Här är Riksteaterns repertoar för hösten 202218.5.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Med internationell utblick tar Riksteatern i höst pulsen på samtiden utifrån berättelser på teman som rör alltifrån krig och flykt till memes och kulturell appropriering. Dansen förflyttas från den traditionella scenen närmare publiken. 23 produktioner med teater, dans och cirkus gör föreställningar från norr till söder.

Urpremiär för Sova vaken – en liten opera om stora känslor10.5.2022 09:50:41 CEST | Pressmeddelande

Guns mamma och pappa bråkar ständigt och håller på att skiljas – då börjar hennes katt Majs plötsligt att prata med henne. Den nyskrivna operan Sova vaken tar den unga publikens känslor och fantasi på allvar. Unga på Operans föreställning har urpremiär hos Parkteatern i Stockholm den 6 augusti, för att till hösten bege sig på turné med Riksteatern barn och unga och möta publik i hela landet.

Urpremiär 11 mars: Sveriges hiphopdansstjärna Niki ”Awandee” Tsappos presenterar sitt första renodlade scenverk Head Peace, tillsammans med Riksteatern1.3.2022 10:06:00 CET | Pressmeddelande

I en drömsk och intim tillvaro där lugnet simmar, grooves gungar och rytmer rullar får vi utrymme att landa och vila våra tankar för en stund. Gränsen mellan den inre och yttre världen blir alltmer suddig, rörelsen är språket och dansen är fri. Med grunden i hiphop leder Niki ”Awandee” Tsappos in oss i ett afrofuturistiskt universum.