SvD fortsätter satsning på ljud – nu stärks ledarpodden

På SvD pågår just nu ett intensivt utvecklingsarbete som om tre år ska ha tagit tidningen till en ny position på den svenska tidningsmarknaden. En viktigt del i det arbete är satsningen på ljud.
SvD-podden ”Ledarredaktionen” startade som ett experiment i februari förra året. På ett år har den dagliga ledarpodden blivit en av Sveriges mest lyssnade poddar om politik och har i dag närmare 50 000 lyssningar i veckan, enligt Poddindex.
– Det är förstås fantastiskt roligt att se att det som från början var ett litet test blev en stor podd. Vi har lyckats hitta ett tilltal och ett format för samtalet som lockar många fler än vad vi hoppades på, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
”Ledarredaktionen” är i dag en naturlig del av SvD:s erbjudande till läsarna och med över 1,1 miljoner nedladdningar i ryggen förstärks ledarredaktionen under våren med en deltidstjänst för att utveckla konceptet under 2020.
Podcasts och ljud går rakt in i SvD:s utvecklingsarbete.
– Vi ser en tydligt efterfrågan hos våra läsare om att också kunna ta del av SvD:s journalistik via podcasts. Eftersom läsarnas behov ska vara i fokus i allt vad vi gör är detta ett strategiskt viktigt område att utveckla, säger SvD:s publisher Anna Careborg.
”Ledarredaktionen” leds av SvD:s ledarskribenter. Det publiceras varje dag vid 16-tiden och tar upp en engagerande fråga där ambitionen är att lyssnaren ska få fler perspektiv och ny kunskap.
– Många väljer att lyssna på den på väg hem från jobbet. Vi väljer en aktuell fråga som vi tror att det finns stor nyfikenhet på och bjuder nästan alltid in externa gäster in för att vara med i diskussionen. Att vi själva är öppna och ärliga med egna åsikter tror jag också är en styrka, och våra lyssnare tycks ha uppfattat att de är i fokus, säger Tove Lifvendahl.
Sedan starten i februari 2019 har över 200 avsnitt producerats och avsnitten har lyssnats på över en miljon gånger.
För ytterligare information, vänliga kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post: tove.lifvendahl@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
