SvD fortsätter satsning på ljud – nu stärks ledarpodden
På SvD pågår just nu ett intensivt utvecklingsarbete som om tre år ska ha tagit tidningen till en ny position på den svenska tidningsmarknaden. En viktigt del i det arbete är satsningen på ljud.
SvD-podden ”Ledarredaktionen” startade som ett experiment i februari förra året. På ett år har den dagliga ledarpodden blivit en av Sveriges mest lyssnade poddar om politik och har i dag närmare 50 000 lyssningar i veckan, enligt Poddindex.
– Det är förstås fantastiskt roligt att se att det som från början var ett litet test blev en stor podd. Vi har lyckats hitta ett tilltal och ett format för samtalet som lockar många fler än vad vi hoppades på, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
”Ledarredaktionen” är i dag en naturlig del av SvD:s erbjudande till läsarna och med över 1,1 miljoner nedladdningar i ryggen förstärks ledarredaktionen under våren med en deltidstjänst för att utveckla konceptet under 2020.
Podcasts och ljud går rakt in i SvD:s utvecklingsarbete.
– Vi ser en tydligt efterfrågan hos våra läsare om att också kunna ta del av SvD:s journalistik via podcasts. Eftersom läsarnas behov ska vara i fokus i allt vad vi gör är detta ett strategiskt viktigt område att utveckla, säger SvD:s publisher Anna Careborg.
”Ledarredaktionen” leds av SvD:s ledarskribenter. Det publiceras varje dag vid 16-tiden och tar upp en engagerande fråga där ambitionen är att lyssnaren ska få fler perspektiv och ny kunskap.
– Många väljer att lyssna på den på väg hem från jobbet. Vi väljer en aktuell fråga som vi tror att det finns stor nyfikenhet på och bjuder nästan alltid in externa gäster in för att vara med i diskussionen. Att vi själva är öppna och ärliga med egna åsikter tror jag också är en styrka, och våra lyssnare tycks ha uppfattat att de är i fokus, säger Tove Lifvendahl.
Sedan starten i februari 2019 har över 200 avsnitt producerats och avsnitten har lyssnats på över en miljon gånger.
För ytterligare information, vänliga kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post: tove.lifvendahl@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum