SvD fortsätter satsning på ljud – nu stärks ledarpodden

Med över en miljon nedladdningar överträffar SvD:s dagliga podd ”Ledarredaktionen” alla förväntningar. Nu utvecklas podden och redaktionen förstärks. ”En del av poddens framgång ligger i att vi vågar lyfta fram andra perspektiv och att vi välkomnar debatt och diskussion i samtalet. Det är en feedback vi ofta får från lyssnarna”, säger Tove Lifvendahl, SvD:s politiska chefredaktör.

Över en miljon nedladdningar på mindre än ett år. Nu utvecklas SvD:s ledarpodd och redaktionen stärks. Lydia Wålsten, Catarina Kärkkäinen, Ivar Arpi och Jesper Sandström från leddarredaktionen är återkommande programledare i podden, som nästan alltid också har externa gäster. Foto: SvD

På SvD pågår just nu ett intensivt utvecklingsarbete som om tre år ska ha tagit tidningen till en ny position på den svenska tidningsmarknaden. En viktigt del i det arbete är satsningen på ljud.

SvD-podden ”Ledarredaktionen” startade som ett experiment i februari förra året. På ett år har den dagliga ledarpodden blivit en av Sveriges mest lyssnade poddar om politik och har i dag närmare 50 000 lyssningar i veckan, enligt Poddindex.

– Det är förstås fantastiskt roligt att se att det som från början var ett litet test blev en stor podd. Vi har lyckats hitta ett tilltal och ett format för samtalet som lockar många fler än vad vi hoppades på, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.

”Ledarredaktionen” är i dag en naturlig del av SvD:s erbjudande till läsarna och med över 1,1 miljoner nedladdningar i ryggen förstärks ledarredaktionen under våren med en deltidstjänst för att utveckla konceptet under 2020.

Podcasts och ljud går rakt in i SvD:s utvecklingsarbete.

– Vi ser en tydligt efterfrågan hos våra läsare om att också kunna ta del av SvD:s journalistik via podcasts. Eftersom läsarnas behov ska vara i fokus i allt vad vi gör är detta ett strategiskt viktigt område att utveckla, säger SvD:s publisher Anna Careborg.

”Ledarredaktionen” leds av SvD:s ledarskribenter. Det publiceras varje dag vid 16-tiden och tar upp en engagerande fråga där ambitionen är att lyssnaren ska få fler perspektiv och ny kunskap.

– Många väljer att lyssna på den på väg hem från jobbet. Vi väljer en aktuell fråga som vi tror att det finns stor nyfikenhet på och bjuder nästan alltid in externa gäster in för att vara med i diskussionen. Att vi själva är öppna och ärliga med egna åsikter tror jag också är en styrka, och våra lyssnare tycks ha uppfattat att de är i fokus, säger Tove Lifvendahl.

Sedan starten i februari 2019 har över 200 avsnitt producerats och avsnitten har lyssnats på över en miljon gånger.

För ytterligare information, vänliga kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post: tove.lifvendahl@svd.se

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på SvD: – En del av poddens framgång ligger i att vi vågar lyfta fram andra perspektiv och att vi välkomnar debatt och diskussion. Foto: SvD

Aftonbladet säkrar sändningsrättigheterna till OBOS Damallsvenskan12.2.2020 08:56:44 CETPressmeddelande

Aftonbladet fortsätter den strategiska satsningen på liverättigheter. Nu är det klart att OBOS Damallsvenskan under kommande tre år sänds exklusivt på Aftonbladet. ”Vi fortsätter vår strategiska resa med mer livesport på Sportbladet. Att göra det tillsammans med OBOS Damallsvenskan känns helt rätt såväl varumärkesmässigt som att jobba med högsta ligan inom svensk fotboll” säger Katarina Koritz, affärschef för Sportbladet.