SvD inleder samarbete med Novus
Svenska Dagbladet har de senaste åren gjort flera strategiska rekryteringar för att bygga Sveriges mest kvalificerade bevakning av svensk inrikespolitik – bland dessa återfinns bland andra Torbjörn Nilsson, Maggie Strömberg och Henrik Torehammar. Satsningen har fått stort genomslag, såväl bland läsare som i branschen. Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson belönades i november med Stora Journalistpriset för rapporteringen om Sveriges väg mot Nato.
Nu tar SvD ännu ett steg i att leverera en politikbevakning till läsarna med ambition att vara Sveriges bästa. Ett nytt samarbete med analys- och undersökningsföretaget Novus inleds, som kommer att resultera i journalistik baserad på tre ben:
- Månatliga partisympatiundersökningar.
- Svenskarnas viktigaste politiska sakfrågor.
- Partiledarförtroende.
– Opinionsundersökningar är mer än bara drama, ska man vara högtravande så är det där väljarna kan uttrycka sin vilja även mellan valen. Det påverkar politikerna och är viktig information för våra läsare. Genom undersökningarna av viktigaste frågan och förtroende kan vi ge läsarna en ännu större kunskap om drivkrafterna bakom rörelserna i opinionen, säger Erik Hedtjärn, politikchef på SvD Nyheter.
Novus vd, Torbjörn Sjöström, är glad över samarbetet.
– Tillsammans kan vi fokusera på att förbättra nyhetsrapporteringen kring väljarnas syn på politiken och samhället. Det är den regelbundna återkopplingen via undersökningar och tillsammans med seriös nyhetsrapportering som är avgörande för en stark demokrati. För oss är det viktigt att man har ett nära samarbete med en bra redaktion där vi bidrar med vår expertis. Där delar SvD och Novus värderingar, säger Torbjörn Sjöström.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, politikchef, SvD Nyheter. Telefon: 070-788 77 01. E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Torbjörn Sjöström,vd Novus. Telefon: 08-128 196 71. E-post: torbjorn.sjostrom@novus.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Novus är ett svenskägt undersökningsföretag som har sitt huvudkontor i Stockholm. Novus vd är en av de största ägarna och kontrollerar tillsammans med familjemedlemmar en majoritet av aktierna. Bolaget är börsnoterat på Spotlight. Den primära marknaden är Sverige och Norden. Varje år genomförs undersökningar i Novus regi i ca 50 länder. Novus är medlem i Gallup International och är där Sveriges representant i nätverket.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Nicklas Hermansson till Aftonbladet7.6.2023 06:58:10 CEST | Pressmeddelande
Medieveteranen och framtidsspanaren Nicklas Hermansson ansluter till Aftonbladet. Han ska bevaka framtidsfrågor, digitalisering och AI. ”Vår uppgift är att förklara världen för publiken och göra den mer begriplig. I de här frågorna finns det ingen som gör det bättre än Nicklas”, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Unik undersökning av medievanor i utsatta områden lanseras på Järvaveckan1.6.2023 10:03:32 CEST | Pressmeddelande
Människor i utsatta områden väljer i större utsträckning aktivt bort nyheter och uppfattar medierna som obalanserade. Det är några av slutsatserna i en unik rapport från IN/LAB och Stiftelsen Global Village. Trots hög medietillit visar rapporten att nära hälften (48 procent) av konsumenterna aktivt undviker att ta del av nyheter.
Schibsted dubblar annonslagret inom podcast1.6.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I takt med att allt fler upptäcker poddvärlden ökar också intresset för annonsörer att nå ut till den nya publiken. Nu växlar Schibsted upp för annonser i fler och nya poddar och adderar ett urval av premiumplattformen Podmes titlar till portföljen, enskilda poddavsnitt som tidigare inte varit tillgängliga på annonsmarknaden. Satsningen innebär en fördubbling av Schibsteds annonslager.
Rockbjörnen får ny look och intar populära klubbscenen på Söder29.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter 44 år får Aftonbladets musikpris Rockbjörnen en helt ny look, och låter fansen komma ännu närmare artisterna. Galan som äger rum den 5 september flyttar från torgen i city till populära Trädgården och den mindre klubbscenen under Skanstullsbron på Södermalm. Bara en sak är kvar av den gamla Rockbjörnen: fansen är juryn och röstar fram vinnarna.
Falkehed och Hammarström tillbaka till Aftonbladet25.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Prisbelönta journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström kommer hem till Aftonbladet. Från den 1 juni är de tillbaka på tidningen där karriärerna en gång började. Nu ser de fram emot att utveckla utrikesjournalistiken tillsammans med kollegorna på Aftonbladet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum