Schibsted

SvD inleder samarbete med Novus

Dela
Svenska Dagbladets storsatsning på politik fortsätter. Nu startar tidningen ett samarbete med Novus för att ge läsarna de bästa politiska undersökningarna. “Med Novus får läsarna en komplett bild av opinionsläget, från partisympatier till vilka frågor som är viktigast”, säger SvD:s politikchef Erik Hedtjärn.
Erik Hedtjärn, politikchef SvD Nyheter. Foto: Stina Stjernkvist/SvD
Erik Hedtjärn, politikchef SvD Nyheter. Foto: Stina Stjernkvist/SvD

Svenska Dagbladet har de senaste åren gjort flera strategiska rekryteringar för att bygga Sveriges mest kvalificerade bevakning av svensk inrikespolitik – bland dessa återfinns bland andra Torbjörn Nilsson, Maggie Strömberg och Henrik Torehammar. Satsningen har fått stort genomslag, såväl bland läsare som i branschen. Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson belönades i november med Stora Journalistpriset för rapporteringen om Sveriges väg mot Nato.

Nu tar SvD ännu ett steg i att leverera en politikbevakning till läsarna med ambition att vara Sveriges bästa. Ett nytt samarbete med analys- och undersökningsföretaget Novus inleds, som kommer att resultera i journalistik baserad på tre ben:

  • Månatliga partisympatiundersökningar.
  • Svenskarnas viktigaste politiska sakfrågor.
  • Partiledarförtroende.

– Opinionsundersökningar är mer än bara drama, ska man vara högtravande så är det där väljarna kan uttrycka sin vilja även mellan valen. Det påverkar politikerna och är viktig information för våra läsare. Genom undersökningarna av viktigaste frågan och förtroende kan vi ge läsarna en ännu större kunskap om drivkrafterna bakom rörelserna i opinionen, säger Erik Hedtjärn, politikchef på SvD Nyheter.

Novus vd, Torbjörn Sjöström, är glad över samarbetet.

– Tillsammans kan vi fokusera på att förbättra nyhetsrapporteringen kring väljarnas syn på politiken och samhället. Det är den regelbundna återkopplingen via undersökningar och tillsammans med seriös nyhetsrapportering som är avgörande för en stark demokrati. För oss är det viktigt att man har ett nära samarbete med en bra redaktion där vi bidrar med vår expertis. Där delar SvD och Novus värderingar, säger Torbjörn Sjöström.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, politikchef, SvD Nyheter. Telefon: 070-788 77 01. E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Torbjörn Sjöström,vd Novus. Telefon: 08-128 196 71. E-post: torbjorn.sjostrom@novus.se. 
 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Erik Hedtjärn, politikchef SvD Nyheter. Foto: Stina Stjernkvist/SvD
Erik Hedtjärn, politikchef SvD Nyheter. Foto: Stina Stjernkvist/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

Novus är ett svenskägt undersökningsföretag som har sitt huvudkontor i Stockholm. Novus vd är en av de största ägarna och kontrollerar tillsammans med familjemedlemmar en majoritet av aktierna. Bolaget är börsnoterat på Spotlight. Den primära marknaden är Sverige och Norden. Varje år genomförs undersökningar i Novus regi i ca 50 länder. Novus är medlem i Gallup International och är där Sveriges representant i nätverket.

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye