SvD Junior lanserar ny tjänst för Sveriges elever och lärare
Svenska Dagbladet har i många år satsat på att nå ut med kvalitetsjournalistik till landets skolungdomar.
SvD Junior, Sveriges enda nyhetstidning för unga, är sedan 2015 en bärande del i den satsningen, men 2021 lanserades också SvD Skola som ger lärare och elever fri tillgång till hela SvD.se och i höstas Valkompass Ung som utgick från ungas vardag och framtid.
Nu blir SvD Junior Skola ännu ett tillskott i SvD:s produktportfölj riktad till skolorna.
I en förstudie bland lärare framkommer att det ofta saknas aktuellt material i SO och enkla texter som inspirerar till läsning. Junior Skola innehåller båda dessa delar.
– Barn behöver läsa mer. Varje vecka gör SvD Junior aktuell journalistik som bidrar till allmänbildning och möter unga på deras nivå. Vi har länge haft en tanke om att vårt material skulle passa i undervisning, säger SvD Juniors chefredaktör Stina Cederholm.
SvD Junior Skola kommer ut varje vecka under terminerna och riktar sig primärt till elever i årskurserna 3-6. Den innehåller åtta sidor i en e-tidnings-version, med tillhörande studiematerial som enkelt går att skriva ut och som har stöd i läroplanen.
Varje nummer innehåller två aktuella artiklar, ett nyhetsquiz som vässar allmänbildningen och en spalt där barn kan ställa frågor till psykologen och författaren Jenny Jägerfeld.
– Till artiklarna finns elevövningar som en pedagog skapat utifrån den nya läroplanen vilket ger ett färdigt lektionspaket som hjälper läraren i undervisningen. De utvalda artiklarna kommer att fungera såväl i SO-ämnet som i svenska. I vår förstudie med lärare har vi förstått att det råder brist på aktuellt barnanpassat material såväl när det gäller läsning och källkritik som samhällsfrågor. Just sådant som är SvD Juniors styrka, säger Stina Cederholm.
Junior Skola finns som e-tidning hos skolplattformen Skolon, tillgänglig via en vanlig webbläsare för dator, läsplatta eller mobiltelefon. Under en lanseringsperiod kommer Junior Skola att vara gratis att använda för skolorna.
Vill du testa Junior Skola redan nu, kontakta redaktionen på adressen: prova@juniorskola.se
SvD Junior är Sveriges enda nyhetstidning för barn och unga. Den lockar till läsning och förklarar skeenden i Sverige och världen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stina Cederholm, chefredaktör, SvD Junior. Telefon: 08-13 54 85. E-post: stina.cederholm@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum