Schibsted

SvD Junior lanserar ny tjänst för Sveriges elever och lärare

Dela
Idag lanseras ett syskon till Sveriges enda nyhetstidning för barn. SvD Junior Skola ger varje vecka elever tillgång till aktuella artiklar samtidigt som lärare får ett enkelt arbetsverktyg i linje med läroplanen.
Junior Skola är SvD Junior i ny version, anpassad för undervisning i årskurs 3-6.
Junior Skola är SvD Junior i ny version, anpassad för undervisning i årskurs 3-6.

Svenska Dagbladet har i många år satsat på att nå ut med kvalitetsjournalistik till landets skolungdomar.

SvD Junior, Sveriges enda nyhetstidning för unga, är sedan 2015 en bärande del i den satsningen, men 2021 lanserades också SvD Skola som ger lärare och elever fri tillgång till hela SvD.se och i höstas Valkompass Ung som utgick från ungas vardag och framtid.

Nu blir SvD Junior Skola ännu ett tillskott i SvD:s produktportfölj riktad till skolorna.

I en förstudie bland lärare framkommer att det ofta saknas aktuellt material i SO och enkla texter som inspirerar till läsning. Junior Skola innehåller båda dessa delar.

– Barn behöver läsa mer. Varje vecka gör SvD Junior aktuell journalistik som bidrar till allmänbildning och möter unga på deras nivå. Vi har länge haft en tanke om att vårt material skulle passa i undervisning, säger SvD Juniors chefredaktör Stina Cederholm.

SvD Junior Skola kommer ut varje vecka under terminerna och riktar sig primärt till elever i årskurserna 3-6. Den innehåller åtta sidor i en e-tidnings-version, med tillhörande studiematerial som enkelt går att skriva ut och som har stöd i läroplanen. 

Varje nummer innehåller två aktuella artiklar, ett nyhetsquiz som vässar allmänbildningen och en spalt där barn kan ställa frågor till psykologen och författaren Jenny Jägerfeld.

– Till artiklarna finns elevövningar som en pedagog skapat utifrån den nya läroplanen vilket ger ett färdigt lektionspaket som hjälper läraren i undervisningen. De utvalda artiklarna kommer att fungera såväl i SO-ämnet som i svenska. I vår förstudie med lärare har vi förstått att det råder brist på aktuellt barnanpassat material såväl när det gäller läsning och källkritik som samhällsfrågor. Just sådant som är SvD Juniors styrka, säger Stina Cederholm.

Junior Skola finns som e-tidning hos skolplattformen Skolon, tillgänglig via en vanlig webbläsare för dator, läsplatta eller mobiltelefon. Under en lanseringsperiod kommer Junior Skola att vara gratis att använda för skolorna. 

Vill du testa Junior Skola redan nu, kontakta redaktionen på adressen: prova@juniorskola.se

SvD Junior är Sveriges enda nyhetstidning för barn och unga. Den lockar till läsning och förklarar skeenden i  Sverige och världen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stina Cederholm, chefredaktör, SvD Junior. Telefon: 08-13 54 85. E-post: stina.cederholm@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Junior Skola är SvD Junior i ny version, anpassad för undervisning i årskurs 3-6.
Junior Skola är SvD Junior i ny version, anpassad för undervisning i årskurs 3-6.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye