SvD Kultur stärker ledningen – Levy blir biträdande chef

– Genom ett tydligare fokus i ledningen, på både nyhetsflödet och utvecklingsarbetet, blir vi ännu bättre på att svara mot läsarnas behov av en kulturjournalistik som är med sin tid, säger Lisa Irenius, kulturchef på SvD.
Anders Q Björkman har lång erfarenhet av rollen som biträdande kulturchef på SvD. Nu har han också ett särskilt ansvar för nyhetsflödet – kulturnyheter såväl som kulturdebatt – en bevakning som ger SvD:s läsare koll på de viktigaste händelserna och idédiskussionerna.
Madelaine Levy har en bakgrund som chefredaktör på magasinet Bon men även många års erfarenhet från SvD:s kulturredaktion, de senaste två åren som just utvecklingsredaktör. Nu får hon ett starkare mandat med ansvar för utvecklingen av kulturjournalistiken. Det handlar såväl om att ta fram fler nya format som att titta på nya bevakningsområden.
– Vi ser redan att vår bevakning av den nya offentligheten – nya medieformer, plattformar och inte minst de nya kulturella makthavare som formar vår tid – ökar engagemanget hos våra läsare och får fler att vilja prenumerera. Det arbetet har bara börjat och kommer nu att bli ännu tydligare, säger Madelaine Levy.
SvD:s kulturjournalistik har de senaste åren lockat en mängd nya, digitala prenumeranter till tidningen. Med två biträdande kulturchefer med tydliga fokusområden är ambitionen att fortsätta utveckla kulturjournalistiken så att den blir ännu mer relevant för läsarna.
– SvD:s läsare är nyfikna på hur världen förändras och på olika synsätt. Vi vill bli ännu bättre på att ge dem koll på det viktigaste inom kulturområdet och insikt i de avgörande frågorna, säger Anders Q Björkman.
Under året har SvD Kultur ytterligare stärkt bevakningen av tv och streaming, med den nya podden ”Tv-kollen” som leds av Elias Björkman och Tove Norström. Ett annat exempel på den vässade kulturbevakningen är rekryteringen av starka profiler som Essy Klingberg, Björn Werner, Björn Barr och Jack Werner.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Madelaine Levy, biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör. Telefon: 0733–14 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se
Anders Q Björkman, biträdande kulturchef och nyhetsredaktör. Telefon: 070-324 02 65. E-post: anders.q.bjorkman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
